Gedragsproblemen in de klas is een praktisch handboek dat geschreven is door Anton Horeweg. In dit boek worden gedragsproblemen en gedrags- en ontwikkelingsstoornissen beschreven, want wat houdt dit nou eigenlijk in en in hoeverre speel ik daar zelf een rol in?
Het boek
Aan het begin van dit boek krijg je een stukje theorie over het verschil tussen een gedragsprobleem en een gedrags- (of ontwikkelings)stoornis. Daarnaast wordt ook beschreven hoe probleemgedrag ontstaat en wordt de rol van de leerkracht onder de loep genomen. “Waarom hebben sommige leerkracht minder problemen dan andere met ‘moeilijke’ kinderen? De schrijver gaat hier op in en beschrijft in hoeverre leerkrachtgedrag aan invloed kan hebben op het ‘probleem’ en hoe de leerkracht kan werken aan verandering. In dit eerste hoofdstuk krijg je ook een lijst met preventieve maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan het werken aan je relatie met kinderen of het zorgen voor een duidelijke en voorspelbare omgeving. De schrijver beschrijft ook een aantal observatie instrumenten en geeft tips voor het maken van een goed plan.
Vanaf hoofdstuk twee gaat de schrijver dieper in op gedrags- (of ontwikkelings)stoornissen. In totaal worden er 13 gedrags- (of ontwikkelings)stoornissen beschreven en dat gaat van ADHD tot Angststoornissen en depressie bij kinderen.
In elk hoofdstuk worden kenmerken en tips voor in de praktijk besproken.
Mijn mening
Wat ben ik blij met dit praktische handboek. Het is ook echt een PRAKTISCH boek. Wat ik heel goed vind is dat de schrijver ook heel duidelijk beschrijft hoe je valkuilen kunt voorkomen. Hoe vaak hoor je iemand wel niet zeggen: ‘De kinderen wilden vandaag echt niet luisteren.’ ‘Wat waren de kinderen druk vandaag.’ Als je je bewust bent van je eigen leerkrachtgedrag, kun je de valkuilen gemakkelijker voorkomen.
Sinds het begin van dit schooljaar werk ik met een leerling die de stoornis DCD heeft. Omdat ik er zelf niet zo heel veel vanaf wist, heb ik dit boek er bij gepakt en ben ik begonnen met lezen. Het boek heeft me aardig wat achtergrond informatie gegeven en heeft me een beter beeld gegeven over de stoornis DCD. Daarnaast vind ik het erg fijn dat er zoveel gekoppeld wordt naar de praktijk, want daar draait het tenslotte toch ook om!
Als je als leerkracht meer wilt weten over de achterliggende oorzaak van gedragsproblemen of meer over gedrags- en ontwikkelingsstoornissen, dan is dit boek uitermate geschikt. Een voordeel is ook dat je niet het hele boek door hoeft te worstelen als je maar over één bepaald onderwerp iets wilt weten.
Kortom: een echte aanrader!
Wil je nog wat meer weten, kijk dan ook even op de site van ‘Gedragsproblemen in de klas’. Klik hier.
Erg goed boek! zeker de moeite waard om deze te lezen