De kinderboeken collectie van…

Lisa Scheepers zal in dit artikel wat vertellen over haar kinderboeken collectie. Naast het lesgeven, is deze juf ook actief met haar eigen website, namelijk: www.lessenvanlisa.nl Lisa vertelt het volgende over haar kinderboeken collectie:

Al zolang als ik me kan herinneren, is lezen mijn grootste hobby geweest. Als kind verslond ik boeken. We gingen regelmatig naar de bibliotheek, ik leende boeken van vriendinnen en vroeg voor mijn verjaardag ook altijd leesboeken. Op een gegeven moment had ik een hele boekenkast vol. Toen ik op de middelbare school zat, heb ik de meeste van die boeken weggegeven aan nichtjes of het goede doel. Alleen de mooiste boeken, waar ik de beste herinneringen aan had, heb ik bewaard. Boeken zoals ‘De Computerheks’, ‘Pluk van de Petteflet’, ‘De gebroeders Leeuwenhart’ en ‘Kladwerk’. Deze boeken staan nu in de boekenkast bij mij in de klas. Het is super om te zien dat mijn leerlingen daar nu net zoveel plezier aan beleven als ik toen.

Toen ik na de middelbare school op de PABO startte, ontdekte ik hoe leuk ik voorlezen vond. Vanaf toen ben ik gaan investeren in voorleesboeken. De boeken van Jan Terlouw (‘Koning van Katoren’ en ‘Oorlogswinter’) Roald Dahl (‘De GVR’ en ‘De Heksen’) zijn mijn favoriete voorleesboeken voor de bovenbouw. Ze staan bol met prachtige beschrijvingen en beeldspraak waardoor je meteen in het boek zit. Ook staan er weinig uitgebreide dialogen in deze boeken, waardoor het ‘lekker’ voorleest.

Voor de kleine kinderen lees ik graag voor uit sprookjesboeken en boeken van Dagmar Stam en Jacques Vriends. De allermooiste boeken voor kleuters, vind ik de boeken van Marianne Busser en Ron Schröder. Ze speken de jongste leerlingen echt aan, door de ‘ondeugende’ onderwerpen en de teksten op rijm. Op dit moment werk ik echter in de bovenbouw. Alle boeken voor de kleine kinderen staan nu dus in kisten bij mij op zolder. Voor de toekomst zou ik het leuk vinden om deze in een boekenkast thuis te bewaren, maar daar heb ik nu niet voldoende ruimte voor.

Naast boeken om voor te lezen, ben ik in de afgelopen jaren ook boeken die de kinderen zelf kunnen lezen gaan sparen. ik koop eigenlijk nooit boeken voor de nieuwprijs. Boeken voor op school koop ik als ze afgeprijsd zijn op de boekenbeurs, tweedehands op een boekenmarkt, of wanneer je er voor kunt sparen. Op die manier loopt het niet al te veel in de kosten. De boeken neem ik mee naar school en zet ik daar in de boekenkast. Wel komt er altijd een sticker in met mijn naam erop, en schrijf ik alle titels op een lijst. Zo ben ik, ondanks dat ik de afgelopen jaren een paar keer van school gewisseld ben, nooit boeken kwijtgeraakt.

In mijn huidige groep 7/8 trof ik een boekenkast aan met veel verouderde boeken. Zeker de kinderen van groep 8, die de enkele boeken vorig jaar al eens hadden gelezen, waren blij verrast dat ik de boekenkast had aangevuld met mijn boeken. De serie ‘Kinderen van de Grote Beer’ van Carry Slee is ontzettend populair bij de meisjes van groep 8. Ze zitten nu in het laatste jaar van de basisschool en vinden het leuk om deze boeken met hun eigen basisschooltijd te vergelijken.

Tenslotte staat er in mijn klas ook nog een kist met informatieve boeken, voornamelijk over de geschiedenis. Deze boeken tover ik tevoorschijn bij een thema over de Tweede Wereldoorlog of de Grieken en Romeinen en gebruik ik om het thema levend te maken. De stripboeken van ‘Van nul tot nu’ van T. Roep en C. Loerakker zijn hier heel geschikt voor. Ik scan ze soms voorafgaand aan een thema in, zodat we klassikaal naar de plaatjes kunnen kijken en deze kunnen gebruiken.

Mijn kinderboeken collectie groeit elke keer dat ik langs een winkel met afgeprijsde boeken kom. Binnenkort ga ik weer naar het Boekenfestijn en daar zal ik waarschijnlijk ook niet met lege handen vandaan komen. Ik verheug me er echt op. Ik hoop nog meer boeken van ‘Liselotje’ te vinden en ik zou de boekenreeks van ‘Harry Potter’ graag compleet hebben. En ik kom vanzelf wel weer andere boeken tegen die ik leuk vind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.