Dicteekaartjes bij VLL

Via Twitter kwam ik in contact met meester Jeroen @Jerommekepascal. Jeroen werkt op een Daltonschool en geeft daar les aan groep 3. Hij werkt daar met de Veilig Leren Lezen methode en heeft voor zijn leerlingen (per kern) dictee kaartjes gemaakt. Deze kaartjes mocht ik op mijn blog plaatsen. Dat vind ik natuurlijk leuk! Ik heb ze een beetje aangepast aan mijn eigen ‘materiaal stijl’ (natuurlijk met goedkeuring van Jeroen).
Alle eer van dit materiaal gaat natuurlijk naar Meester Jeroen!

Op de Daltonschool waar Jeroen werkt is één van de doelstellingen dat leerlingen zelfstandig werken. Hij heeft deze kaartjes bedacht en gemaakt om daar een bijdrage aan te leveren.


Om een duidelijker beeld te krijgen over hoe meester Jeroen deze dicteekaartjes zal inzetten, gaf hij mij de volgende uitleg:

– Voor Kern 1 zijn geen dicteekaartjes omdat de leerlingen dan nog erg moeten wennen aan de methode.
– Kern 2/3 gezamenlijk de kaartjes (klassikaal) behandelen. Kinderen schrijven dit op in hun dicteeschriftje.
– Vanaf kern 4 zet ik dit op de taakbrief voor de kinderen (vanaf kern 4 krijgen ze namelijk voor het eerst een taakbrief/strippenkaart). Op deze brief heb ik zelfstandige , duo en groepstaken. Ik heb de klas verdeeld in 5 groepen (ik gebruik de kleuren van de dag) en er zijn ook 4 rollen (stiltebaas, materiaalbaas, taakkapitein en een duizendpoot).
Ik maak van elk dictee 5 kaartjes zodat ze nooit op elkaar hoeven te wachten.
Mochten er zonkinderen zijn, dan koppel je deze aan elkaar.

 

1) De taakkapitein (voorzitter) bespreekt met het groepje wanneer ze deze taak willen doen en dit op het planbord kenbaar maken (ik heb een planbord).

 

2) De materiaalbaas haalt de kaartjes en de schriften uit de bakjes en deelt ze uit;

 

3) Alle kinderen lezen (wekelijks) om beurten 1 kaartje voor en is dus de voorzitter. De rest van de kinderen schrijven het dictee over (de woorden die onderaan staan).

 

4) de stiltebaas zorgt ervoor dat het stil is in het groepje;

 

5) De voorzitter kijkt ook na en levert dit dan ook bij de meester in.

 

Dit is een voorbeeld over hoe de kaartjes ingezet kunnen worden, maar de invulling hiervan kan voor iedere leerkracht weer anders zijn.

Ik krijg vaak de vraag of de zinnen opgeschreven moeten worden of alleen de woorden. Ga in eerste instantie voor de woorden die onderaan staan, maar later zou je ook eens wat zinnen op kunnen laten schrijven.

 

Klik hier voor de dicteekaartjes van kern 2
Klik hier voor de dicteekaartjes van kern 3

 

5 thoughts on “Dicteekaartjes bij VLL

  1. Wat een super mooie kaartjes!
    Ik vraag me alleen af of de kinderen het hele verhaaltje als dictee overschrijven of alleen de woordjes onderaan het verhaal.
    Het lijkt mij namelijk zoveel om al te moeten kunnen schrijven.

  2. Dit vind ik een goede opmerking! Ik heb zelf deze kaartjes niet gemaakt.. dus ik heb daar zelf ook niet echt over na hoeven denken. Je kan er voor kiezen om met een markeerstift woordjes aan te strepen; dan gaat het dus alleen om die woordjes. Voor de zekerheid zou je altijd @jerommekepascal kunnen vragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.