Klassenmanagement: blokje zelfstandig werken

Hoe een leerkracht een klas draaiende houdt, is voor een ieder weer anders. Iedereen heeft zijn eigen visie en een eigen manier waarop hij/zij het fijnst voor de klas staat. Het is dan ook niet dat je een boek kunt opvolgen, zoals een kookboek bijvoorbeeld. Tips en trucs daarin tegen kunnen een leerkracht misschien wel wat handreikingen geven. Ik wil je in een aantal artikelen over klassenmanagement tips geven die voor jou misschien van toepassing kunnen zijn. In dit artikel kun je meer lezen over het zelfstandig werken blokje.

Het zelfstandig werken blokje vind ik persoonlijk een heel fijn hulpmiddel. De kinderen kunnen hiermee aangeven waar ze behoefte aan hebben. In het begin vergt het enige oefening, hoor. Dat je tegen de kinderen zegt dat het blokje op groen mag, betekent niet dat dit ook moet. Kinderen die lekker aan het werk zijn en niet gestoord willen worden, mogen deze ook gerust op rood laten staan. Het is goed om dit dan ook met de kinderen te bespreken.

Het blokje
Rood staat voor: Ik wil niet gestoord worden. Dit betekent dan ook dat buurman- of buurvrouw niet mag storen. In het begin willen de kinderen dit nog wel eens vergeten… Ik merk bijvoorbeeld dat kinderen die heel veel weten vaak bestookt worden met vragen van andere leerlingen. Deze leerlingen komen op deze manier niet aan hun eigen werk toe. Voor deze leerlingen is het dan ook heel fijn om hun blokje op rood te kunnen zetten.
Zelf gebruik ik rood ook wel om vooral aan het begin van een les wat zelfstandigheid van de leerlingen te vragen.
Oranje staat voor: ik ga/mag samenwerken. Let op: niet alle blokjes hebben een oranje cirkel!
Groen staat voor: Je mag mij wat vragen. Leerlingen die daar aan toe zijn, en daar tijd voor hebben (!), kunnen hun blokje op groen draaien. Andere kinderen mogen deze leerling dan een vraag stellen.
Vraagteken staat voor: Ik wil de juf iets vragen. Zelf zorg ik voor ‘looprondes’. Ik vertel de kinderen dan duidelijk: ‘Juf gaat nu een rondje (ik zorg voor een vaste looproute) door de klas lopen, heb je een vraag dan kun je je blokje nu op vraagteken zetten’. Doordat ik dit duidelijk met de leerlingen communiceer, weten de leerlingen waar ze aan toe zijn.

Ik gebruik dit blokje meestal in combinatie met een stoplicht en/of een time timer. Aan het begin van de les vraag ik van de leerlingen om het blokje op rood te zetten. Ik zet de time timer (meestal) op een kwartier/twintig minuten. De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag. Wat ze niet weten mogen ze eerst even overslaan. Tijdens mijn loopronde(s) kunnen ze hun vragen stellen. Terwijl de Time Timer op een kwartier staat, staat het stoplicht ook op rood. De leerlingen weten bij rood dat ze stil en zelfstandig moeten werken. Deze minuten geven mij wat meer ruimte om extra instructie te geven of kinderen te kunnen begeleiden. Dit verschilt echter ook weer per groep.
In het begin is dit even oefenen. Vooral de kleuren en de bijbehorende regels. Na een paar keer weten de kinderen wat de bedoeling is. Dit is mijn manier van werken en ik vind dit heel fijn. Ik merk dat het de kinderen structuur biedt en dat ze er prettig bij werken.

Het zelfstandig werken blokje is o.a. te bestellen bij Dijkstra Hardenberg of bij Heutink 

Werk jij met dit zelfstandig werken blokje? Hoe zet jij hem in?

Gerelateerde berichten:
DIY: Time Timer & Kleurenklok

2 thoughts on “Klassenmanagement: blokje zelfstandig werken

  1. Beste juf Shanna,

    ik vind dit een erg leuk idee en ben het al eerder tegengekomen.
    Waar heb jij jou blokje gekocht of heb jij deze zelf gemaakt (zo ja, met welk materiaal?)

  2. Hoi Carolien,

    Klopt! Je kon deze informatie al eerder op de site vinden, maar ik ben het één en ander op de site aan het veranderen. Je kunt de blokjes als school gewoon bij Heutink bestellen. Ik denk dat je ze zelf ook wel kunt maken, maar dan zul je waarschijnlijk naar de bouwmarkt moeten.

    Groetjes,
    Shanna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.