Verhalen ontwerpen met Rory Story Cubes

Ik was gisteren (woensdag) in een boekhandel en wat zag ik daar weer een enorme stapel met leuke spelletjes voor in het onderwijs! Vandaag beschrijf ik één van die spelletjes! Binnenkort volgt meer!

Mijn oog viel meteen op dit interessante spelletje, namelijk: Rory Story Cubes. In de grote setjes (zoals op het plaatje) zitten 9 dobbelstenen. Elke dobbelsteen heeft zijn eigen afbeeldingen.

Op de site educatheek.nl wordt beschreven dat de verhaaldobbelstenen een uitvinding is voor kleine kinderen die nog geen verhalen kunnen lezen, maar ook voor oudere kinderen die bijvoorbeeld mondeling (in een vreemde taal) een verhaal moeten vertellen. Ik vind dat deze dobbelstenen ook erg goed in het onderwijs te gebruiken zijn. Zeker voor leerlingen die moeite hebben met het verwoorden en/of bedenken van verhalen. Het mooie van deze dobbelstenen is dat je echt alle kanten op kunt!

Zo zien de dobbelstenen eruit!

Lees er hieronder meer over!

Hoe werkt het:
Je bekijkt de dobbelstenen een voor een of gooit ze allemaal op de tafel, daarna leg je de dobbelstenen (verhaal blokjes) naast elkaar. Je kunt ze willekeurig op volgorde leggen, maar je kan ze ook laten liggen zoals ze zijn gevallen.

Begin je verhaal bijvoorbeeld met `Er was eens ….` en maak een geheel eigen verhaal van de afbeeldingen met acties / onderwerpen / afbeeldingen die op de dobbelstenen staan!

Hier kun je een leuk filmpje bekijken over dit spelletje. In het filmpje zie je een man en twee kinderen het spelletje spelen. Het filmpje is wel in het Engels!
Je kan hier ook meteen de instructies (in het Engels) downloaden.

Hieronder zal ik een aantal werkvormen beschrijven!

1. Verhaal uitleggen
Na het voorlezen van een verhaal of een (prenten)boek kan je de leerlingen door middel van de dobbelstenen het verhaal laten navertellen. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de helft van het verhaal te vertellen en/of voor te lezen en laat de leerlingen het verhaal zelf afmaken d.m.v. de dobbelstenen.

2. Tekening maken
Laat de leerlingen de dobbelstenen op tafel gooien en laat ze daarna de dobbelstenen (willekeurig) naast elkaar leggen. Aan de hand hiervan gaan de leerlingen een tekening maken. Ze verwoorden het verhaal op papier i.p.v. mondeling.

3. Gedicht maken
Laat de leerlingen de dobbelstenen op tafel gooien en laat ze daarna de dobbelstenen (willekeurig) naast elkaar leggen. Aan de hand hiervan gaan de leerlingen een gedicht schrijven. Ze verwoorden de plaatjes van de dobbelstenen in een gedicht.

4. Verhaal ‘stelen’
Laat de leerlingen in twee- of drietallen met de dobbelstenen gooien. Leerling 1 gooit met de dobbelstenen en begint met het verhaal, maar mag het verhaal niet compleet maken. Leerling 2 of 3 ‘steelt’ het verhaal door opnieuw met de dobbelstenen te gooien en vertelt zo het verhaal verder. Zo kun je een hele tijd doorgaan! Je kan dit bijvoorbeeld ook met de hele klas (of een groepje) doen. De dobbelstenen zijn helaas wel in een klein formaat!

5. Elkaar een onderwerp geven
Laat leerling 1 met de dobbelstenen gooien. De uitkomst hiervan is het onderwerp voor leerling 2. Het is de bedoeling dat leerling 2 dan een verhaal verzint. Daarna gooit leerling 2 met de dobbelstenen en moet leerling 1 een verhaal vertellen. Op die manier geven ze elkaar een onderwerp.

6. Schrijven
Laat ze bijvoorbeeld in tweetallen met de dobbelstenen werken. Eén voor één gooien ze met de dobbelstenen en verwerken een verhaal op papier. Leerlingen kunnen dit natuurlijk ook individueel doen.

Tip!
* Je kunt ook verschillende setjes door elkaar gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld in plaats van 9 dobbelstenen ook 18 gebruiken (of iets minder). Zo heb je een mix van verschillende afbeeldingen en dus nog meer variatie op verhalen!

Ik heb nu een paar werkvormen beschreven, maar er zijn natuurlijk nog veel meer te bedenken. Het geeft je heel veel mogelijkheden!
In de boekenwinkel kun je ook pakketjes met 3 dobbelstenen kopen!

Ben je net zo enthousiast geworden als ik, kijk dan even hier voor meer informatie!

Uitgeverij: The Creativity Hub

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.