Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

De kinderboeken collectie van…

Geplaatst op 23 september 201325 maart 2016 door juf.shanna

Vorige maand stond ‘De kinderboeken collectie van…’ van Annemiek Middendorp centraal. Zij vertelde toen over haar collectie kinderboeken. Deze maand staat de collectie van Miranda Tholen centraal. Miranda is sinds 2 jaar invaller op een aantal scholen in Zuid-Oost Drenthe. Zij geeft voornamelijk les aan kinderen in de onderbouw, maar ze is ook wel te vinden in de midden- en bovenbouw.
Zij schreef het volgende over haar kinderboeken collectie:

Mijn boekenkast
Als kind werd ik minimaal één keer per dag voorgelezen en in mijn werk als
leerkracht lees ik ook in ieder geval één keer per dag voor, ook bij de
bovenbouw. Hierdoor ben ik het lezen erg gaan waarderen en heb ik hierdoor in
de loop van mijn opleidingen best wel veel boeken aangeschaft, zowel voor
mijzelf, maar ook om voor te lezen. Eerst kocht ik alleen maar voorleesboeken gericht
op kleuters, maar ik heb de laatste jaren toch ook voor de midden- en bovenbouw
boeken gekocht. Het is voor mij handig om boeken voor schillende bouwen te
hebben aangezien ik een invaller ben.


 

Lievelingsschrijvers en boeken
Het was lastig
om een selectie te maken, maar ik lees graag boeken voor van:
– Tjibbe veldkamp en Kees de Boer: Ze hebben een trilogie van Agent en boef
gemaakt. (Agent en boef, Agent en boef en de tekenstreken, Agent en boef en de
boefagent) Deze boeken spreken kinderen enorm aan door de tekeningen. Elke keer
dat je het boek voorleest ontdekken ze weer nieuwe dingen. 
– Paul van Loon: Meester kikker en Foeksia de miniheks zijn mijn favorieten
boeken van hem.
– Mirjam van Oldenhave: Alle boeken van mees kees heb ik gelezen. Het spreekt
de kinderen enorm aan en mij ook.
 Jacques Vriens: De meester Jaap
verhalen zijn zowel bij mij als de leerlingen van groep 7/8 die ik voorlees een
groot succes. Iedereen die zegt dat je bij groep 7/8 niet meer kunt voorlezen
omdat ze dat saai vinden ben ik het niet mee eens.
– Kees Opmeer: Een oud geheim kan ik zeker aanraden voor groep 5/6. Op een
redelijk luchtige manier komt het onderwerp tweede wereldoorlog aan bod. Toen
ik het boek vond bij de afgeschreven boeken in de bibliotheek heb ik het gelijk
gekocht.
– Natuurlijk mogen Marianne Busser & Ron Schröder, Carry Slee, Vivian den
Hollander en nog veel meer goede auteurs niet ontbreken, maar dan ben ik nog
uren bezig als ik alle leuke boeken ga benoemen. 

 
Welke boeken zou ik nooit kwijt
willen
Natuurlijk
zijn bijna alle boeken die ik heb erg leuk anders had ik ze niet gekocht, maar
mijn echte favoriet is “wij gaan op berenjacht” van H. Oxenbury. Kan me zelfs
herinneren dat ik als kleuter zijnde vaak met dit boek in de leeshoek zat. Het
herhalen van de tekst gebeurt op een leuke manier en hierdoor blijft de tekst
enorm goed in je hoofd zitten.
Waar ik ook niet zonder zou kunnen is het boek “een hoge berg en een diepe
kuil” van Marcus Pfister. Dit is een boek dat gaat over samenwerken en het
spreekt mij aan om naar aanleiding van een boek bijvoorbeeld gedragsregels even
aan de orde te stellen in de vorm van een gesprek. 

 
Engelse voorleesboeken
Voor mijn
eindonderzoek op de pabo wilde ik groep één en twee Engels geven. Dit vonden de
kinderen, de leerkrachten en ik een groot succes. Op een site vond ik Engelse
versies van de bekende kinderboeken “rupsje nooit genoeg”, wij gaan op
berenjacht”, “raad eens hoeveel ik van je jou” en “de gruffalo”. Alleen de
gruffalo vond ik niet geschikt om in het Engels voor te lezen voor groep één en
twee, maar de rest heb ik wel voorgelezen. Eerst ging ik dan de Nederlandse
versie voorlezen en daarna de Engelse versie. Wel had ik dan in de week ervoor
Engelse kernwoorden aangeboden die in het verhaal zouden voorkomen.
 
 
Miranda heeft tenslotte ook nog enkele tips:

– Ga eens kijken bij de bibliotheek voor afgeschreven boeken die verkocht
worden. Zo heb ik bijna 3/4de van mijn boekenkast vol gekregen.
Natuurlijk wel altijd even goed het boek bekijken, want de kans is aanwezig dat
een kind zich misschien heeft uitgeleefd met een pen in het boek.
– Als je graag een gesigneerd boek van Paul van Loon zou willen kun je dit
bestellen op zijn eigen site zonder extra kosten.
Ik hoop dat jullie ook dit keer genoten hebben van ‘De kinderboeken collectie van… Miranda heeft al een prachtige collectie kinderboeken!
Juf Miranda is ook te vinden op Twitter! @MirandaTholen
 
X Ik ben nog steeds op zoek naar leerkrachten die ook wel een kijkje in hun boekenkast gunnen. Lijkt dit je leuk, stuur me dan even een mailtje (jufshanna@outlook.com) met je ‘boekenkast gegevens!’



Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
- KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probe - KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probeer deze na te maken op de kralenplank. Van te voren hebben we besproken waar je op zou moeten letten. Denk aan de kleur, grootte, hoog, laag, de poten, etc. Tijdens het maken bespraken we het plan van aanpak. De kinderen kwamen er al snel achter wat wel werkte en wat niet werkte. Heel mooi om te zien hoe kinderen zo'n opdracht aanpakken. Ik heb foto's van de resultaten gemaakt en besproken in de hele kring. #Rekenen #Kralen #Dino
- TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij beg - TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij begonnen met het maken van deze leuke dinoknutsel. Eerst de achtergrond en nu de dino's. De getekende dino's worden ingekleurd met waterverf (ecoline). De kinderen zijn enthousiast en ik word helemaal vrolijk van de prachtige resultaten! #Kleuters #Dino #Tekenen #Verven #Knutselen. #
- REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een a - REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een activiteit waarbij de kinderen met strooigoed patronen maakten. We zijn niet alleen met patronen aan de slag gegaan, maar hebben ook gespiegeld met strooigoed. Een stukje tape in het midden van de zitting en spiegelen maar! Vooraf hebben we echter ook al andere activiteiten uitgevoerd met het spiegelen, dus ze waren er al aardig bekend mee. Tijdens het spiegelen maakte ik foto's. Na de eerste ronde liet ik de foto's op het bord zien en bespraken we de verschillende patronen. De kinderen waren super betrokken en enthousiast! Een geslaagde activiteit!
- REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag ge - REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van patronen. Dit deden we eerst centraal. Wat is een patroon eigenlijk? Waar kun je dat aan herkennen? Vervolgens gingen we dit kort oefenen met donuts (thema bakkerij). Ik maakte het beginnentje. We bespraken het en vervolgens maakten we het patroon samen af. Tot slot gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met het maken van patronen. Elk duo kreeg een bakje met daarin strooigoed. Ik kon zo heel goed observeren of ze gingen voor een simpel patroon of het toch iets complexer maakten. Na de eerste ronde bespraken we kort de gemaakte patronen. Kun je alles uit je bakje gebruiken of moet je op een gegeven moment met je patroon stoppen? Hierna gingen ze nogmaals een patroon bedenken. Het was een super leuke en interactieve les! De hele dag waren de kinderen nog bezig met patronen! #Rekenen #Kleuters #Patronen #Sinterklaas #Strooigoed
- KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinde - KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinderen al de achtergrond gemaakt. Ze moesten een vel papier vol verven met verschillende tinten blauw. Zodra het droog was, hebben ze er met witte verf nog schuine strepen op gezet. De bakkersmuts hebben we gevouwen. De bakker hebben ze getekend met viltstiften. Ze zijn allemaal zo mooi geworden! #Bakker #Thema #Tekenen #Verven #Vouwen #Kleuters
- SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig me - SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig met het maken van spiegeltaarten. De bakker wil natuurlijk wel taarten die er aan beide kanten hetzelfde uitzien. Ze zijn heel enthousiast. Ik vind het vooral heel leuk om te observeren hoe ze het aanpakken. Allemaal zo verschillend. #Spiegelen #Bakker #Thema #Rekenen #Kleuters #Plakken #Vormen
- NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij - NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij' is opgestart! De kinderen laten in de bakkerij al super leuk spel zien! Een ouder kwam vandaag wat 'oud' brood brengen (foto 3)  Morgen gaan we het uit de tassen halen en gaan we bekijken welke soort broden/broodjes er in zitten. #Bakker #Thema #Kleuters #Spel
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Dino | Kleur op code (rekenen)
  • Dino | 10 mozaïekfiguren
  • Bakker | Knutsel cupcake
  • Bakker | Knutsel de bakker
  • Bakker | Spiegeltaart maken
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema