Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Bloemen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Bloemen
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

De kinderboeken collectie van…

Geplaatst op 23 september 201325 maart 2016 door juf.shanna

Vorige maand stond ‘De kinderboeken collectie van…’ van Annemiek Middendorp centraal. Zij vertelde toen over haar collectie kinderboeken. Deze maand staat de collectie van Miranda Tholen centraal. Miranda is sinds 2 jaar invaller op een aantal scholen in Zuid-Oost Drenthe. Zij geeft voornamelijk les aan kinderen in de onderbouw, maar ze is ook wel te vinden in de midden- en bovenbouw.
Zij schreef het volgende over haar kinderboeken collectie:

Mijn boekenkast
Als kind werd ik minimaal één keer per dag voorgelezen en in mijn werk als
leerkracht lees ik ook in ieder geval één keer per dag voor, ook bij de
bovenbouw. Hierdoor ben ik het lezen erg gaan waarderen en heb ik hierdoor in
de loop van mijn opleidingen best wel veel boeken aangeschaft, zowel voor
mijzelf, maar ook om voor te lezen. Eerst kocht ik alleen maar voorleesboeken gericht
op kleuters, maar ik heb de laatste jaren toch ook voor de midden- en bovenbouw
boeken gekocht. Het is voor mij handig om boeken voor schillende bouwen te
hebben aangezien ik een invaller ben.


 

Lievelingsschrijvers en boeken
Het was lastig
om een selectie te maken, maar ik lees graag boeken voor van:
– Tjibbe veldkamp en Kees de Boer: Ze hebben een trilogie van Agent en boef
gemaakt. (Agent en boef, Agent en boef en de tekenstreken, Agent en boef en de
boefagent) Deze boeken spreken kinderen enorm aan door de tekeningen. Elke keer
dat je het boek voorleest ontdekken ze weer nieuwe dingen. 
– Paul van Loon: Meester kikker en Foeksia de miniheks zijn mijn favorieten
boeken van hem.
– Mirjam van Oldenhave: Alle boeken van mees kees heb ik gelezen. Het spreekt
de kinderen enorm aan en mij ook.
 Jacques Vriens: De meester Jaap
verhalen zijn zowel bij mij als de leerlingen van groep 7/8 die ik voorlees een
groot succes. Iedereen die zegt dat je bij groep 7/8 niet meer kunt voorlezen
omdat ze dat saai vinden ben ik het niet mee eens.
– Kees Opmeer: Een oud geheim kan ik zeker aanraden voor groep 5/6. Op een
redelijk luchtige manier komt het onderwerp tweede wereldoorlog aan bod. Toen
ik het boek vond bij de afgeschreven boeken in de bibliotheek heb ik het gelijk
gekocht.
– Natuurlijk mogen Marianne Busser & Ron Schröder, Carry Slee, Vivian den
Hollander en nog veel meer goede auteurs niet ontbreken, maar dan ben ik nog
uren bezig als ik alle leuke boeken ga benoemen. 

 
Welke boeken zou ik nooit kwijt
willen
Natuurlijk
zijn bijna alle boeken die ik heb erg leuk anders had ik ze niet gekocht, maar
mijn echte favoriet is “wij gaan op berenjacht” van H. Oxenbury. Kan me zelfs
herinneren dat ik als kleuter zijnde vaak met dit boek in de leeshoek zat. Het
herhalen van de tekst gebeurt op een leuke manier en hierdoor blijft de tekst
enorm goed in je hoofd zitten.
Waar ik ook niet zonder zou kunnen is het boek “een hoge berg en een diepe
kuil” van Marcus Pfister. Dit is een boek dat gaat over samenwerken en het
spreekt mij aan om naar aanleiding van een boek bijvoorbeeld gedragsregels even
aan de orde te stellen in de vorm van een gesprek. 

 
Engelse voorleesboeken
Voor mijn
eindonderzoek op de pabo wilde ik groep één en twee Engels geven. Dit vonden de
kinderen, de leerkrachten en ik een groot succes. Op een site vond ik Engelse
versies van de bekende kinderboeken “rupsje nooit genoeg”, wij gaan op
berenjacht”, “raad eens hoeveel ik van je jou” en “de gruffalo”. Alleen de
gruffalo vond ik niet geschikt om in het Engels voor te lezen voor groep één en
twee, maar de rest heb ik wel voorgelezen. Eerst ging ik dan de Nederlandse
versie voorlezen en daarna de Engelse versie. Wel had ik dan in de week ervoor
Engelse kernwoorden aangeboden die in het verhaal zouden voorkomen.
 
 
Miranda heeft tenslotte ook nog enkele tips:

– Ga eens kijken bij de bibliotheek voor afgeschreven boeken die verkocht
worden. Zo heb ik bijna 3/4de van mijn boekenkast vol gekregen.
Natuurlijk wel altijd even goed het boek bekijken, want de kans is aanwezig dat
een kind zich misschien heeft uitgeleefd met een pen in het boek.
– Als je graag een gesigneerd boek van Paul van Loon zou willen kun je dit
bestellen op zijn eigen site zonder extra kosten.
Ik hoop dat jullie ook dit keer genoten hebben van ‘De kinderboeken collectie van… Miranda heeft al een prachtige collectie kinderboeken!
Juf Miranda is ook te vinden op Twitter! @MirandaTholen
 
X Ik ben nog steeds op zoek naar leerkrachten die ook wel een kijkje in hun boekenkast gunnen. Lijkt dit je leuk, stuur me dan even een mailtje (jufshanna@outlook.com) met je ‘boekenkast gegevens!’



Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- REKENACTIVITEIT - Vandaag hebben we buiten een - REKENACTIVITEIT - Vandaag hebben we  buiten een leuke rekenactiviteit uitgevoerd. Op het plein stonden her en der houten kistjes 'verstopt'. Elk duo kreeg een bingokaart met daarop verschillende getallen tot 12. In de kistjes vonden de kinderen een kaartje met daarop een getalbeeld tot 12. Ze mochten niet bij een kistje komen als er al een ander duo mee bezig was. Ze moesten net zolang doorgaan totdat ze van de getallen op hun bingokaart de getalbeelden hadden gevonden. Ze waren zo enthousiast. "Wat is dit leuk, juf". Toen ik vertelde dat we dit zeker vaker zouden gaan doen, kwamen de kinderen zelf met suggesties. De één wilde wel eens sommetjes proberen, de ander een kleurenbingo met bloemen, etc. Zo leuk! Echt van genoten! #Rekenen #Getalbeelden #Getalsymbolen #Kleuters #Bingo #Zoektocht
Naast het maken van de bloemen voor in ons tuincen Naast het maken van de bloemen voor in ons tuincentrum, zijn we deze week ook aan de slag gegaan met een vouwopdracht. De kinderen hebbben vorige week aangegeven een vaas met bloemen te willen maken. Ik had vouwen als doel, dus dit werd de opdracht. Eerst hebben ze een achtergrond gemaakt. Dit deden ze door waterverf (ecoline) te 'stempelen' op een vel wit papier. Aan de muur hangt een stappenplan voor het vouwen van 16-vierkantjes. Daarnaast hangt een voorbeeld met hoe ze de uitgeknipte vierkantjes moeten neerleggen. #Kleuters #Bloemen #Vouwen #Vierkantjes #Tuincentrum
- THEMA - Het tuincentrum staat klaar om aanstaand - THEMA - Het tuincentrum staat klaar om aanstaande maandag weer open te kunnen gaan. Afgelopen week hebben de kinderen hard gewerkt aan het maken van een bloem. Vandaag zijn de bloemen die klaar zijn in het tuincentrum neergezet. Volgende week gaan we aan de slag met spelverdieping. #Bloemen #Tuincentrum #Kleuters #Kopen #Betalen #Thema
- THEMA - Vandaag hebben we de bloem eens beter be - THEMA - Vandaag hebben we de bloem eens beter bekeken. Waar bestaat een bloem uit, wat heeft het nodig en wat kan een bloem ons geven? Zelf had ik een aantal antwoorden in mijn hoofd, maar hoe heerlijk is het als de kinderen met creatieve en verrassende antwoorden komen. Zo kwam op de vraag over wat de bloem nodig heeft, de antwoorden tijd en ruimte. De kinderen konden ook heel goed uitleggen waarom. Maar ook vond ik het antwoord 'blijheid' een super leuk antwoord op de vraag wat bloemen/planten kunnen geven? Er ontstond een meningsverschil over honing, want zit dit meteen in de bloem of niet? In plaats van dat ik het antwoord heb gegeven, hebben we een informatief filmpje gekeken over bijen. Hierdoor kregen we antwoord op de originele vraag en werd het duidelijk voor de kinderen. #Thema #Bloemen #Planten #Tuincentrum #Bijen
- NIEUW THEMA - Afgelopen dinsdag hebben we kennis - NIEUW THEMA - Afgelopen dinsdag hebben we kennisgemaakt met ons nieuwe thema, namelijk 'wij werken in een tuincentrum'. We zijn begonnen met het boek 'Dat is mijn bloem' (aanrader trouwens!). Daarna hebben we een woordweb gemaakt. Deze gaan we nog aanvullen met woorden die we gaandeweg tegen gaan komen. Vandaag hebben we ons georiënteerd op de invulling van de huishoek, bouwhoek, knutselen, etc. De huishoek wordt een tuincentrum. Om deze te kunnen vullen, willen ze bloemen maken. Ik heb ze mijn 'bloemen'bord op Pinterest laten zien en mijn idee voorgesteld. De kinderen zagen ook heel veel andere leuke bloemen. Wel allemaal van een wc-rol of keukenrol. De één wilde die bloem en de ander weer die.. we hebben afgesproken dat je uit de voorbeelden zelf één mag kiezen. Hier gaan we de komende dagen mee aan de slag. Vandaag hebben enkele kinderen al een naambord, klok en open- en dichtbordje gemaakt. De afgelopen dagen een fantastische betrokkenheid. Hopelijk kan ik hier nog heel veel moois over dit thema delen! #Tuincentrum #Kleuters #Spel #Taal #Rekenen #Thema
- KNUTSELOPDRACHT DINO - Deze knutsel bestaat uit - KNUTSELOPDRACHT DINO - Deze knutsel bestaat uit 2 verschillende opdrachten. Eerst hebben we besproken hoe de omgeving er in de tijd van de dino's uitzag. Deze elementen hebben ze verwerkt in een tekening. Deze week maken de kinderen een (zelfbedachte) dino. De opdracht is: scheuren. Dit vonden ze even pittig. Hoe pak je dit dan aan? Ondanks dat, zijn de resultaten toch echt heel erg goed geslaagd. #Kleuters #Dino #Thema #Knutselen #Tekenen
De kinderen zijn druk bezig met het maken van een De kinderen zijn druk bezig met het maken van een dinoboekje. Het format is geïnspireerd op het idee van @jufvangroep3. Ik heb een kleuterversie geprobeerd te maken. De kinderen moeten hierbij gebruik maken van informatiepanelen en/of informatieboeken. Ook liggen er platen waarbij ze stap voor stap een dino leren tekenen. Ze zijn enthousiast en actief betrokken. #Dino #Informatie #Kleuters #Tekenen
- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Rekenactiviteit | getallen en getalbeelden tot 12
  • Bloemen | Bloemen woordposters
  • Bloemen (lente) | Bloemen maken met getalbeelden
  • Rekenen | Spel oefenen bussommen
  • Lente | Drietal
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema