Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

De kinderboeken collectie van…

Geplaatst op 19 februari 20149 augustus 2016 door juf.shanna

Vorige maand stond de kinderboeken collectie van Jeannet Festen centraal! Dit keer zal Norma Meeuwissen vertellen wat voor kinderboeken er tot haar collectie behoren. Norma heeft ook een eigen onderneming ‘Schoolbieb op orde’. De website hiervan is: http://schoolbieboporde.nl/. Schoolbieb Op Orde verzorgt bijscholing over alle facetten van leesbevordering. Bijvoorbeeld: Wat heeft uw schoolbibliotheek nodig om bij te dragen tot meer leesplezier? Voor meer informatie kun je een kijkje nemen op de website.

Norma vertelt het volgende over haar kinderboeken collectie:

In een interview heeft Sjoerd Kuyper eens gezegd: “Kinderboeken bestaan niet. Er zijn goede boeken en slechte boeken. Bij die goede boeken zijn er die ook bestemd zijn voor kinderen… Een goed boek gaat een leven lang mee. Een echt goed boek verlaat je nooit.”

Daar herken ik mij helemaal in. Door mijn werk lees ik voortdurend “kinderboeken”, maar de goede daartussen zijn ook voor een volwassene een genot om te lezen. Mijn favoriete boeken zijn dan ook boeken die zowel kinderen als volwassenen leuk blijven vinden, zoals de boeken van Roald Dahl. Ook de dierenboeken van Bibi Dumon Tak vallen mijns inziens in die categorie. Ik vind dat alle kinderen het recht hebben om in aanraking te komen met goede boeken. Dat ik dat in mijn werk mogelijk kan maken, vind ik een voorrecht.

Ik kon al vroeg lezen en herinner mij dat we op de kleuterschool de Gouden Boekjes op een standaard hadden staan. Die heb ik vaak gelezen, vooral De drie beertjes en Dokter Pijpekop, de poppendokter. In die tijd kreeg ik ook mijn eerste eigen boekje: Pappa Beer komt thuis van Else Minarik Holmelund. Een warm, vertederend en fantasierijk boekje dat ik helemaal stukgelezen heb.

Toch was ik niet zo’n kind die altijd met de neus in de boeken zat. Ik speelde ook graag buiten en danste veel. Later, toen mijn vriendinnen kinderen kregen, maakte ik pas kennis met boeken, die al bestonden toen ik zelf kind was en die volledig aan mij voorbij waren gegaan: Het
sleutelkruid van Paul Biegel en de boeken over de Kleine Kapitein bijvoorbeeld. Dat gaf me het gevoel dat ik wat in te halen had. Met veel plezier begon ik kinderboeken (voor) te lezen en ben er niet meer mee gestopt. Mijn oudste (dochter) vond het heerlijk, die zat de hele dag te bladeren. Mijn zoon was van een geheel ander kaliber, maar ook die heb ik leren genieten van verhalen. Precies op het juiste moment kwam Tobie Lolness, het debuut van Timothé de Fombelle. Een stoer avonturenboek in een totaal andere wereld, spannend en rijk aan prachtige beschrijvingen. Ik heb beide delen aan mijn zoon voorgelezen. Timothé de Fombelle schreef daarna Vango voor wat oudere kinderen. Dat kwam goed uit, want mijn zoon was inmiddels al naar de middelbare school. Van die boeken hebben we samen echt genoten!

Ieder kind ontwikkelt zich gaandeweg tot volwassene en moet ergens in die ontwikkeling “de wereld” ontdekken. Dat was vroeger zo en is nu nog steeds zo. Kinderen zijn van nature veel minder geconditioneerd in hun denken dan volwassenen. Zij kunnen zich nog verwonderen over de wereld die voor hen open ligt en denken daar nog heel origineel over. Sommige schrijvers slagen er in om zo’n wereld in hun boek te scheppen: de Thule-trilogie van Thea Beckman, Soldaten huilen niet van Rindert Kromhout of David ontdekt de wereld van Anne Holm, een Deense klassieker. David is opgegroeid in een concentratiekamp en krijgt gelegenheid te vluchten als hij een jaar op 12 is. Hij kent de buitenwereld helemaal niet. Hij moet alles nog leren kennen en in zijn eentje naar waarde weten te schatten. De natuur, de samenleving, omgaan met mensen en geld, je weg vinden. In dit boek denk je voortdurend met de hoofdpersoon, David, mee. En juist die authentieke gedachtenwereld beschrijft zo mooi hoe de wereld voor kinderen kan opengaan.

Nu staan er in mijn kast vooral boeken die ik voor mijn werk gebruik. Het aanbod wordt goed bijgehouden en verandert regelmatig. Ik ruim ook echt wel eens boeken op, omdat de plek in mijn boekenkasten nu eenmaal beperkt is. Andere boeken heb ik heel bewust bewaard: beide versies van Aap en Beer, omdat ik die een jaar lang elke dag van A tot Z heb voorgelezen. Toen ik dat bij een ontmoeting aan de auteur, Wim Hofman, vertelde, maakte hij spontaan een tekening voor mijn dochter, die zo van het boek hield. Door Aap en Beer heb ik voorgoed een zwak voor boeken en illustraties van Wim Hofman. Toen Zwart als inkt uitkwam (1997), waarvoor hij de Woutertje Pieterse Prijs èn de Gouden Griffel ontving, waren mijn kinderen daar nog te klein voor, maar nu zou ik dat boek graag eens in handen willen krijgen.

Een ander boek waar ik lang naar gezocht heb en dat in mijn boekenkast prijkt, is Schatten van groep zeven, van Leny Grootel. Voor basisscholen is dat echt een geweldig voorleesboek. Elke keer dat ik het weer lees, krijg ik er de rillingen van. Het heeft “Over de streep”-kwaliteit, het verbindt de klas en laat de leerlingen op een andere manier naar elkaar kijken. En dan is er nog Helden op sokken, van Annie Makkink met illustraties van Marit Törnqvist. Door de herhaling en de poëtische opbouw een betoverend boek dat je meesleurt naar een onverwacht einde. Ook kinderen die moeite hebben met lezen vinden dit een mooi boek en lezen het gemakkelijk uit.

Een apart plekje in mijn boekenkast is voor de kinderboeken over de Tweede Wereldoorlog en dan met name in Nederlands-Indië. Mijn vader zat
als kind in het Jappenkamp en die geschiedenis heeft mij altijd meer dan gewoon geboeid. Mijn vader en ik hebben samen ook verschillende plekken uit die tijd op Java bezocht. Het beste boek dat die periode beschrijft vanuit iemand van mijn vaders leeftijd, vond ik Blubberpap met geiteblaren van Mieke Hille. Het verbaast mij nog steeds dat er ieder jaar weer nieuwe boeken worden uitgegeven die in de tijd van de Tweede Wereldoorlog spelen. Sommige daarvan hebben een diepe indruk achter gelaten: Kamp in de jungle, van Joyce Pool bijvoorbeeld, of (voor volwassenen) In de ban van de tegenstander van Hans Keilson. Onlangs nog las ik “De verboden vraag” van Michael Morpurgo. Dat is haast een prentenboek, zo prachtig geïllustreerd, maar hartverscheurend. Ook Morpurgo’s Verbluffende Verhaal van Adolphus Tips is een knap geschreven oorlogsverhaal dat op echte feiten gebaseerd is.

Behalve het voorlezen probeer ik op de basisscholen waar ik kom ook altijd ruimte te maken voor poëzie. Dat is iets wat je echt bij de kinderen moet brengen, ze zullen het niet zo snel zelf pakken. Maar als ze het eenmaal hebben ontdekt, gaat het meestal ook voor ze leven. Mijn lievelingsboek poëzie is Hou van die hond van Sharon Creech. Vijver vol inkt met verzen van Annie M.G. Schmidt en prenten van Sieb Posthuma is ook prachtig. Maar je moet echt moeite doen om kinderen voor die uitgaven te interesseren. Ozo Heppie en Ozo Heppiejer van Joke van Leeuwen zijn wel een groot succes. Kinderpoëzie zit vaak vol humor. Dat vinden ze leuk.

Norma is ook te vinden op Twitter! Ik hoop dat je ook dit keer weer genoten hebt van ‘De kinderboeken collectie van…’!

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
- KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probe - KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probeer deze na te maken op de kralenplank. Van te voren hebben we besproken waar je op zou moeten letten. Denk aan de kleur, grootte, hoog, laag, de poten, etc. Tijdens het maken bespraken we het plan van aanpak. De kinderen kwamen er al snel achter wat wel werkte en wat niet werkte. Heel mooi om te zien hoe kinderen zo'n opdracht aanpakken. Ik heb foto's van de resultaten gemaakt en besproken in de hele kring. #Rekenen #Kralen #Dino
- TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij beg - TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij begonnen met het maken van deze leuke dinoknutsel. Eerst de achtergrond en nu de dino's. De getekende dino's worden ingekleurd met waterverf (ecoline). De kinderen zijn enthousiast en ik word helemaal vrolijk van de prachtige resultaten! #Kleuters #Dino #Tekenen #Verven #Knutselen. #
- REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een a - REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een activiteit waarbij de kinderen met strooigoed patronen maakten. We zijn niet alleen met patronen aan de slag gegaan, maar hebben ook gespiegeld met strooigoed. Een stukje tape in het midden van de zitting en spiegelen maar! Vooraf hebben we echter ook al andere activiteiten uitgevoerd met het spiegelen, dus ze waren er al aardig bekend mee. Tijdens het spiegelen maakte ik foto's. Na de eerste ronde liet ik de foto's op het bord zien en bespraken we de verschillende patronen. De kinderen waren super betrokken en enthousiast! Een geslaagde activiteit!
- REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag ge - REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van patronen. Dit deden we eerst centraal. Wat is een patroon eigenlijk? Waar kun je dat aan herkennen? Vervolgens gingen we dit kort oefenen met donuts (thema bakkerij). Ik maakte het beginnentje. We bespraken het en vervolgens maakten we het patroon samen af. Tot slot gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met het maken van patronen. Elk duo kreeg een bakje met daarin strooigoed. Ik kon zo heel goed observeren of ze gingen voor een simpel patroon of het toch iets complexer maakten. Na de eerste ronde bespraken we kort de gemaakte patronen. Kun je alles uit je bakje gebruiken of moet je op een gegeven moment met je patroon stoppen? Hierna gingen ze nogmaals een patroon bedenken. Het was een super leuke en interactieve les! De hele dag waren de kinderen nog bezig met patronen! #Rekenen #Kleuters #Patronen #Sinterklaas #Strooigoed
- KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinde - KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinderen al de achtergrond gemaakt. Ze moesten een vel papier vol verven met verschillende tinten blauw. Zodra het droog was, hebben ze er met witte verf nog schuine strepen op gezet. De bakkersmuts hebben we gevouwen. De bakker hebben ze getekend met viltstiften. Ze zijn allemaal zo mooi geworden! #Bakker #Thema #Tekenen #Verven #Vouwen #Kleuters
- SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig me - SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig met het maken van spiegeltaarten. De bakker wil natuurlijk wel taarten die er aan beide kanten hetzelfde uitzien. Ze zijn heel enthousiast. Ik vind het vooral heel leuk om te observeren hoe ze het aanpakken. Allemaal zo verschillend. #Spiegelen #Bakker #Thema #Rekenen #Kleuters #Plakken #Vormen
- NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij - NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij' is opgestart! De kinderen laten in de bakkerij al super leuk spel zien! Een ouder kwam vandaag wat 'oud' brood brengen (foto 3)  Morgen gaan we het uit de tassen halen en gaan we bekijken welke soort broden/broodjes er in zitten. #Bakker #Thema #Kleuters #Spel
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Dino | Kleur op code (rekenen)
  • Dino | 10 mozaïekfiguren
  • Bakker | Knutsel cupcake
  • Bakker | Knutsel de bakker
  • Bakker | Spiegeltaart maken
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema