Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Bloemen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Bloemen
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Rekenactiviteit | De geheime code

Geplaatst op 7 juli 201925 september 2021 door JufShanna

De kinderen oefenen met het spel ‘de geheime code’ het herkennen, uitspreken en de volgorde van de telrij t/m 10. Door de geheime code te raden, oefenen de kinderen niet alleen met het uitspreken van de getallen, maar voornamelijk ook met de verschillende waarde van de cijfers. De spelregels zijn eenvoudig en de kinderen kunnen het spelen op eigen niveau. In deze blog leg ik uit hoe ik het spel in mijn kleutergroep toegepast heb.

Doelen
– De leerling kan de getalsymbolen t/m 9 (10) herkennen en benoemen
– De leerling oefent met de volgorde van de getallen t/m 9 (10)
– De leerling kan aantallen t/m 9 vergelijken en ordenen (meer, minder, hoger, lager, kleiner, groter, etc.)

Spelgegevens:
X 2 spelers
X 2x deze download of twee vellen papier
X 2X (kleine) cijferkaarten 0 t/m 10 -> ik maakte o.a. gebruik van de kleine cijferkaartjes uit het Met Sprongen Vooruit spel ‘schatkist’.
X Tussenschot (niet te hoog, want dat maakt het communiceren met elkaar lastig)

Differentiatie:
Download: geheime code met 1 vakje
Download: geheime code met 2 vakjes
Download: geheime code met 3 vakken

De activiteit
Vooraf: kleine kring (groep 2)
Voordat de kinderen (van groep 2) zelfstandig met deze rekenactiviteit aan de slag gingen, heb ik de activiteit eerst in een kleine kring aangeboden. Zo hebben we eerst de cijferkaarten 0 t/m 10 in de goede volgorde van de telrij neergelegd en de deze goed bekeken. Ik wees een cijfer uit de telrij aan en stelde hier vragen over, bijv.: is het hoger of lager dan …? Hoe zie je dat? Is het meer of minder dan …? Is het kleiner of groter dan …?

Voordoen
In de kring speelde ik samen met een leerling het spel uit. Leg de cijferkaarten in de goede volgorde van de telrij neer. Deze kan je als hulpmiddel gebruiken, zie onderstaande foto. Vervolgens maakten we beide een geheime code, bestaande uit twee verschillende cijfers. Deze code houd je voor elkaar geheim. Nadat we elk een code gemaakt hadden, stelde ik mijn leerling enkele vragen:
– is het hoger/lager dan ..?
X Hardop voordoen, leerkracht > Als het getal hoger is dan 5, dan blijven de getallen 6, 7, 8 en 9 nog over. Deze getallen zijn hoger dan 5.
– is het kleiner/groter dan ..?
X Hardop voordoen, leerkracht > Als het getal kleiner is dan 6, dan weet ik dat de getallen 7, 8 en 9 niet meer meedoen. Deze getallen zijn groter dan 6.
– is het meer/minder dan ..?
X Hardop voordoen, leerkracht > Als het getal minder is dan 4, dan weet ik dat de getallen 0, 1, 2, 3 en 4 nog meedoen.
Tip! Schuif de getallen die niet meer meedoen ook zichtbaar weg. Leg hardop uit waarom je deze aan de kant schuift en waarom ze niet meer meedoen.

Speltip voor tijdens het kringmoment
Verdeel de kinderen in tweetallen. Geef elk kind een cijferkaart. Ze houden dit cijfer voor elkaar geheim. Aan de hand van de bovenstaande vragen proberen de kinderen het geheime getal van de ander te raden.

Zelfstandig aan de slag
Laat de kinderen (tijdens de speel/werkles) in tweetallen het spel spelen. Geef elk kind de benodigdheden om het spel te kunnen spelen. Laat ze elk een code maken. Deze houden ze geheim voor de ander. Stel vast wie begint met het stellen van de vragen. De kinderen uit mijn kleutergroep vonden dit nog best lastig. In het begin zul je ze hierin misschien moeten begeleiden.
Tip: luister en kijk goed naar wat de kinderen vragen/doen. Ik kreeg ontzettend veel informatie over de kennis en vaardigheden van de kinderen.

Observatievragen:
X Wat weet je na de eerste vraag?
X Welke getallen doen niet meer mee? Kun je uitleggen waarom deze niet meer meedoen?
X Wat weet je na de tweede vraag?
X Welke getallen doen nog mee? Waarom? Kun je dat uitleggen?
X Welk getal zou jij nu ‘raden’? Waarom?

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- ACTIVITEIT THEMA - Eerder plaatste ik al eens ee - ACTIVITEIT THEMA - Eerder plaatste ik al eens een rekenactiviteit waarbij we gebruik maakten van kleine houten kistjes. De getalbeelden werden dit keer vervangen door gekleurde bloemen. De kinderen moesten dit keer a.d.h.v. hun bingokaart de juiste gekleurde bloemen vinden. Dit keer stelde één van de kinderen ook de vraag: "Juf, hoeveel tijd krijgen we voor het zoeken?". We hebben dit opgelost door een iPad mee naar buiten te nemen en een timer op 12 minuten te zetten. We hebben afgesproken dat ze dan zelf op de timer kunnen controleren hoeveel tijd ze nog over hebben voor het zoeken. Toen het eerste duo klaar was hoorde ik ze zeggen: "We hebben in 6 minuten alles gevonden". En dit klopte ook. Meteen een stukje klokkijken/tellen erbij. Ze waren weer super enthousiast! #Kleuren #Thema #Bloemen #Bingo #Timer
- REKENACTIVITEIT - Vandaag hebben we buiten een - REKENACTIVITEIT - Vandaag hebben we  buiten een leuke rekenactiviteit uitgevoerd. Op het plein stonden her en der houten kistjes 'verstopt'. Elk duo kreeg een bingokaart met daarop verschillende getallen tot 12. In de kistjes vonden de kinderen een kaartje met daarop een getalbeeld tot 12. Ze mochten niet bij een kistje komen als er al een ander duo mee bezig was. Ze moesten net zolang doorgaan totdat ze van de getallen op hun bingokaart de getalbeelden hadden gevonden. Ze waren zo enthousiast. "Wat is dit leuk, juf". Toen ik vertelde dat we dit zeker vaker zouden gaan doen, kwamen de kinderen zelf met suggesties. De één wilde wel eens sommetjes proberen, de ander een kleurenbingo met bloemen, etc. Zo leuk! Echt van genoten! #Rekenen #Getalbeelden #Getalsymbolen #Kleuters #Bingo #Zoektocht
Naast het maken van de bloemen voor in ons tuincen Naast het maken van de bloemen voor in ons tuincentrum, zijn we deze week ook aan de slag gegaan met een vouwopdracht. De kinderen hebbben vorige week aangegeven een vaas met bloemen te willen maken. Ik had vouwen als doel, dus dit werd de opdracht. Eerst hebben ze een achtergrond gemaakt. Dit deden ze door waterverf (ecoline) te 'stempelen' op een vel wit papier. Aan de muur hangt een stappenplan voor het vouwen van 16-vierkantjes. Daarnaast hangt een voorbeeld met hoe ze de uitgeknipte vierkantjes moeten neerleggen. #Kleuters #Bloemen #Vouwen #Vierkantjes #Tuincentrum
- THEMA - Het tuincentrum staat klaar om aanstaand - THEMA - Het tuincentrum staat klaar om aanstaande maandag weer open te kunnen gaan. Afgelopen week hebben de kinderen hard gewerkt aan het maken van een bloem. Vandaag zijn de bloemen die klaar zijn in het tuincentrum neergezet. Volgende week gaan we aan de slag met spelverdieping. #Bloemen #Tuincentrum #Kleuters #Kopen #Betalen #Thema
- THEMA - Vandaag hebben we de bloem eens beter be - THEMA - Vandaag hebben we de bloem eens beter bekeken. Waar bestaat een bloem uit, wat heeft het nodig en wat kan een bloem ons geven? Zelf had ik een aantal antwoorden in mijn hoofd, maar hoe heerlijk is het als de kinderen met creatieve en verrassende antwoorden komen. Zo kwam op de vraag over wat de bloem nodig heeft, de antwoorden tijd en ruimte. De kinderen konden ook heel goed uitleggen waarom. Maar ook vond ik het antwoord 'blijheid' een super leuk antwoord op de vraag wat bloemen/planten kunnen geven? Er ontstond een meningsverschil over honing, want zit dit meteen in de bloem of niet? In plaats van dat ik het antwoord heb gegeven, hebben we een informatief filmpje gekeken over bijen. Hierdoor kregen we antwoord op de originele vraag en werd het duidelijk voor de kinderen. #Thema #Bloemen #Planten #Tuincentrum #Bijen
- NIEUW THEMA - Afgelopen dinsdag hebben we kennis - NIEUW THEMA - Afgelopen dinsdag hebben we kennisgemaakt met ons nieuwe thema, namelijk 'wij werken in een tuincentrum'. We zijn begonnen met het boek 'Dat is mijn bloem' (aanrader trouwens!). Daarna hebben we een woordweb gemaakt. Deze gaan we nog aanvullen met woorden die we gaandeweg tegen gaan komen. Vandaag hebben we ons georiënteerd op de invulling van de huishoek, bouwhoek, knutselen, etc. De huishoek wordt een tuincentrum. Om deze te kunnen vullen, willen ze bloemen maken. Ik heb ze mijn 'bloemen'bord op Pinterest laten zien en mijn idee voorgesteld. De kinderen zagen ook heel veel andere leuke bloemen. Wel allemaal van een wc-rol of keukenrol. De één wilde die bloem en de ander weer die.. we hebben afgesproken dat je uit de voorbeelden zelf één mag kiezen. Hier gaan we de komende dagen mee aan de slag. Vandaag hebben enkele kinderen al een naambord, klok en open- en dichtbordje gemaakt. De afgelopen dagen een fantastische betrokkenheid. Hopelijk kan ik hier nog heel veel moois over dit thema delen! #Tuincentrum #Kleuters #Spel #Taal #Rekenen #Thema
- KNUTSELOPDRACHT DINO - Deze knutsel bestaat uit - KNUTSELOPDRACHT DINO - Deze knutsel bestaat uit 2 verschillende opdrachten. Eerst hebben we besproken hoe de omgeving er in de tijd van de dino's uitzag. Deze elementen hebben ze verwerkt in een tekening. Deze week maken de kinderen een (zelfbedachte) dino. De opdracht is: scheuren. Dit vonden ze even pittig. Hoe pak je dit dan aan? Ondanks dat, zijn de resultaten toch echt heel erg goed geslaagd. #Kleuters #Dino #Thema #Knutselen #Tekenen
De kinderen zijn druk bezig met het maken van een De kinderen zijn druk bezig met het maken van een dinoboekje. Het format is geïnspireerd op het idee van @jufvangroep3. Ik heb een kleuterversie geprobeerd te maken. De kinderen moeten hierbij gebruik maken van informatiepanelen en/of informatieboeken. Ook liggen er platen waarbij ze stap voor stap een dino leren tekenen. Ze zijn enthousiast en actief betrokken. #Dino #Informatie #Kleuters #Tekenen
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Rekenactiviteit | getallen en getalbeelden tot 12
  • Bloemen | Bloemen woordposters
  • Bloemen (lente) | Bloemen maken met getalbeelden
  • Rekenen | Spel oefenen bussommen
  • Lente | Drietal
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema
 

Reacties laden....