Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Review: methode Maandtaak

Geplaatst op 2 februari 20149 augustus 2016 door juf.shanna

Je kent het wel: een methode voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, en met een beetje ‘mazzel’ ook nog een deel techniek erbij. Je hebt je kast propvol liggen met verschillende methodes. In de bovenbouw werk je veel minder gericht rond een bepaald thema dan bij bijvoorbeeld de kleuters. De zaakvakken worden over het algemeen apart gegeven en dat betekent meestal dan ook dat je niet rond (verschillende) thema’s werkt. De methode Maandtaak kan je iets anders bieden, namelijk alle zaakvakken rond één bepaald thema! Lees er hieronder meer over! Bron bovenstaande afbeelding.

De methode Maandtaak
Zoals ik al eerder beschreef, is Maandtaak een methode die alle zaakvakken rond een bepaald thema aanbiedt. Een maand lang werk je met je leerlingen aan een bepaald thema, bijvoorbeeld: De molen. Hierbij behandel je niet alleen het aardrijkskundige gedeelte, maar komen ook de vakken geschiedenis en natuur aan bod. Tevens worden er ook ideeën gegeven voor een handvaardigheid en techniek activiteit. Heb je voor deze methode boeken nodig? Het antwoord hierop is: nee! Deze methode biedt alles digitaal aan. Daarnaast is deze methode opgebouwd rond de kerndoelen van het basisonderwijs. De methode dekt de kerndoelen oriëntatie op jezelf en de wereld, mens en samenleving, natuur en techniek, ruimte en tijd.
Het mooie aan deze methode is dat je de methode gedurende het hele jaar kan opstarten. Je kan dus zelf bepalen wanneer je ermee wilt beginnen.

Hoe werk ik er in de praktijk mee?
Ik kan bijvoorbeeld besluiten om met groep 5, in de maand november, te gaan werken over ‘De molen’. In de eerste week werk ik met de leerlingen aan het aardrijkskundige gedeelte. In die week leren ze van alles over de molen. De methode biedt prachtig materiaal aan. Zo kan ik bijvoorbeeld met de leerlingen foto’s en filmpjes bekijken over molens, en kunnen de leerlingen een werkblad maken over dit onderwerp. Na deze eerste week weten de leerlingen waar de molen voor wordt gebruikt en kunnen ze vertellen dat de Korenmolen wordt gebruikt om meel mee te maken. In de tweede week komt het vak geschiedenis aan bod. De leerlingen leren in deze week hoe het brood vroeger werd gebakken en hoe het bakken van brood eigenlijk is ontstaan. Ook hier kunnen we weer foto’s, filmpjes en werkbladen bekijken en maken. In week 3 staat het vak natuur centraal (welke soorten brood zijn er?). In week 4 krijgen de leerlingen tenslotte het huiswerkblad mee naar huis waarop een samenvatting van de lessen staat. Het is de bedoeling dat de leerlingen het thema afronden door middel van een toets.

Het mooie hieraan is dat je ook (uitgebreid) aandacht kunt besteden aan andere elementen rond dit thema. Zoals ik al eerder beschreef worden er ook tips gegeven voor handvaardigheid en techniek activiteiten. Je kan bijvoorbeeld besluiten om met je leerlingen een bezoekje te brengen aan een molen of om rond dit thema een thema tafel te maken. Het biedt heel veel mogelijkheden!

Biedt de methode ook differentiatie?
De kracht van deze methode zit in het aanbod van de leerstof op drie verschillende niveaus. Elk niveau heeft een eigen kleur. De kleuren blauw, rood en geel staan centraal. Op de site wordt met een sterren aangegeven wat het niveau van de kleur is. Blauw heeft bijvoorbeeld 1 ster; deze leerlingen doen met de leerkracht mee. Kinderen die meer zelfstandig kunnen werken en/of al veel van het onderwerp weten, kunnen werken in de rode of gele groep. Deze leerlingen kunnen bijvoorbeeld zelfstandig aan de slag met werkwijzers. Zo kunnen ze bijvoorbeeld stap voor stap een presentatie voorbereiden of de computer opdrachten zelf uitvoeren (bijvoorbeeld het bekijken van filmpjes, etc.) De site biedt heel veel verschillende werkwijzers om mee te werken. Er is een ruime keus uit links en biedt de leerlingen ondersteuning bij bijvoorbeeld het maken van folder.

Ik vind het prettig dat het materiaal op drie verschillende niveaus wordt aangeboden. Op de pagina van de leerkracht wordt met icoontjes aangeven hoe de leerlingen aan de slag kunnen. Als bijvoorbeeld het icoontje van het samenwerken donkerblauw is aangeven, dan weet ik dat de leerlingen mogen samenwerken. Daarnaast kun je je leerlingen een registratieblad geven, waarop de leerlingen noteren hoe het per onderdeel is gegaan.

Wil je meer weten over hoe de methode werkt, kijk dan even op de site: www.maandtaak.nl

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
- KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probe - KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probeer deze na te maken op de kralenplank. Van te voren hebben we besproken waar je op zou moeten letten. Denk aan de kleur, grootte, hoog, laag, de poten, etc. Tijdens het maken bespraken we het plan van aanpak. De kinderen kwamen er al snel achter wat wel werkte en wat niet werkte. Heel mooi om te zien hoe kinderen zo'n opdracht aanpakken. Ik heb foto's van de resultaten gemaakt en besproken in de hele kring. #Rekenen #Kralen #Dino
- TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij beg - TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij begonnen met het maken van deze leuke dinoknutsel. Eerst de achtergrond en nu de dino's. De getekende dino's worden ingekleurd met waterverf (ecoline). De kinderen zijn enthousiast en ik word helemaal vrolijk van de prachtige resultaten! #Kleuters #Dino #Tekenen #Verven #Knutselen. #
- REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een a - REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een activiteit waarbij de kinderen met strooigoed patronen maakten. We zijn niet alleen met patronen aan de slag gegaan, maar hebben ook gespiegeld met strooigoed. Een stukje tape in het midden van de zitting en spiegelen maar! Vooraf hebben we echter ook al andere activiteiten uitgevoerd met het spiegelen, dus ze waren er al aardig bekend mee. Tijdens het spiegelen maakte ik foto's. Na de eerste ronde liet ik de foto's op het bord zien en bespraken we de verschillende patronen. De kinderen waren super betrokken en enthousiast! Een geslaagde activiteit!
- REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag ge - REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van patronen. Dit deden we eerst centraal. Wat is een patroon eigenlijk? Waar kun je dat aan herkennen? Vervolgens gingen we dit kort oefenen met donuts (thema bakkerij). Ik maakte het beginnentje. We bespraken het en vervolgens maakten we het patroon samen af. Tot slot gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met het maken van patronen. Elk duo kreeg een bakje met daarin strooigoed. Ik kon zo heel goed observeren of ze gingen voor een simpel patroon of het toch iets complexer maakten. Na de eerste ronde bespraken we kort de gemaakte patronen. Kun je alles uit je bakje gebruiken of moet je op een gegeven moment met je patroon stoppen? Hierna gingen ze nogmaals een patroon bedenken. Het was een super leuke en interactieve les! De hele dag waren de kinderen nog bezig met patronen! #Rekenen #Kleuters #Patronen #Sinterklaas #Strooigoed
- KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinde - KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinderen al de achtergrond gemaakt. Ze moesten een vel papier vol verven met verschillende tinten blauw. Zodra het droog was, hebben ze er met witte verf nog schuine strepen op gezet. De bakkersmuts hebben we gevouwen. De bakker hebben ze getekend met viltstiften. Ze zijn allemaal zo mooi geworden! #Bakker #Thema #Tekenen #Verven #Vouwen #Kleuters
- SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig me - SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig met het maken van spiegeltaarten. De bakker wil natuurlijk wel taarten die er aan beide kanten hetzelfde uitzien. Ze zijn heel enthousiast. Ik vind het vooral heel leuk om te observeren hoe ze het aanpakken. Allemaal zo verschillend. #Spiegelen #Bakker #Thema #Rekenen #Kleuters #Plakken #Vormen
- NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij - NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij' is opgestart! De kinderen laten in de bakkerij al super leuk spel zien! Een ouder kwam vandaag wat 'oud' brood brengen (foto 3)  Morgen gaan we het uit de tassen halen en gaan we bekijken welke soort broden/broodjes er in zitten. #Bakker #Thema #Kleuters #Spel
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Dino | Kleur op code (rekenen)
  • Dino | 10 mozaïekfiguren
  • Bakker | Knutsel cupcake
  • Bakker | Knutsel de bakker
  • Bakker | Spiegeltaart maken
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema