Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Bloemen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Bloemen
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Review: methode Maandtaak

Geplaatst op 2 februari 20149 augustus 2016 door juf.shanna

Je kent het wel: een methode voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, en met een beetje ‘mazzel’ ook nog een deel techniek erbij. Je hebt je kast propvol liggen met verschillende methodes. In de bovenbouw werk je veel minder gericht rond een bepaald thema dan bij bijvoorbeeld de kleuters. De zaakvakken worden over het algemeen apart gegeven en dat betekent meestal dan ook dat je niet rond (verschillende) thema’s werkt. De methode Maandtaak kan je iets anders bieden, namelijk alle zaakvakken rond één bepaald thema! Lees er hieronder meer over! Bron bovenstaande afbeelding.

De methode Maandtaak
Zoals ik al eerder beschreef, is Maandtaak een methode die alle zaakvakken rond een bepaald thema aanbiedt. Een maand lang werk je met je leerlingen aan een bepaald thema, bijvoorbeeld: De molen. Hierbij behandel je niet alleen het aardrijkskundige gedeelte, maar komen ook de vakken geschiedenis en natuur aan bod. Tevens worden er ook ideeën gegeven voor een handvaardigheid en techniek activiteit. Heb je voor deze methode boeken nodig? Het antwoord hierop is: nee! Deze methode biedt alles digitaal aan. Daarnaast is deze methode opgebouwd rond de kerndoelen van het basisonderwijs. De methode dekt de kerndoelen oriëntatie op jezelf en de wereld, mens en samenleving, natuur en techniek, ruimte en tijd.
Het mooie aan deze methode is dat je de methode gedurende het hele jaar kan opstarten. Je kan dus zelf bepalen wanneer je ermee wilt beginnen.

Hoe werk ik er in de praktijk mee?
Ik kan bijvoorbeeld besluiten om met groep 5, in de maand november, te gaan werken over ‘De molen’. In de eerste week werk ik met de leerlingen aan het aardrijkskundige gedeelte. In die week leren ze van alles over de molen. De methode biedt prachtig materiaal aan. Zo kan ik bijvoorbeeld met de leerlingen foto’s en filmpjes bekijken over molens, en kunnen de leerlingen een werkblad maken over dit onderwerp. Na deze eerste week weten de leerlingen waar de molen voor wordt gebruikt en kunnen ze vertellen dat de Korenmolen wordt gebruikt om meel mee te maken. In de tweede week komt het vak geschiedenis aan bod. De leerlingen leren in deze week hoe het brood vroeger werd gebakken en hoe het bakken van brood eigenlijk is ontstaan. Ook hier kunnen we weer foto’s, filmpjes en werkbladen bekijken en maken. In week 3 staat het vak natuur centraal (welke soorten brood zijn er?). In week 4 krijgen de leerlingen tenslotte het huiswerkblad mee naar huis waarop een samenvatting van de lessen staat. Het is de bedoeling dat de leerlingen het thema afronden door middel van een toets.

Het mooie hieraan is dat je ook (uitgebreid) aandacht kunt besteden aan andere elementen rond dit thema. Zoals ik al eerder beschreef worden er ook tips gegeven voor handvaardigheid en techniek activiteiten. Je kan bijvoorbeeld besluiten om met je leerlingen een bezoekje te brengen aan een molen of om rond dit thema een thema tafel te maken. Het biedt heel veel mogelijkheden!

Biedt de methode ook differentiatie?
De kracht van deze methode zit in het aanbod van de leerstof op drie verschillende niveaus. Elk niveau heeft een eigen kleur. De kleuren blauw, rood en geel staan centraal. Op de site wordt met een sterren aangegeven wat het niveau van de kleur is. Blauw heeft bijvoorbeeld 1 ster; deze leerlingen doen met de leerkracht mee. Kinderen die meer zelfstandig kunnen werken en/of al veel van het onderwerp weten, kunnen werken in de rode of gele groep. Deze leerlingen kunnen bijvoorbeeld zelfstandig aan de slag met werkwijzers. Zo kunnen ze bijvoorbeeld stap voor stap een presentatie voorbereiden of de computer opdrachten zelf uitvoeren (bijvoorbeeld het bekijken van filmpjes, etc.) De site biedt heel veel verschillende werkwijzers om mee te werken. Er is een ruime keus uit links en biedt de leerlingen ondersteuning bij bijvoorbeeld het maken van folder.

Ik vind het prettig dat het materiaal op drie verschillende niveaus wordt aangeboden. Op de pagina van de leerkracht wordt met icoontjes aangeven hoe de leerlingen aan de slag kunnen. Als bijvoorbeeld het icoontje van het samenwerken donkerblauw is aangeven, dan weet ik dat de leerlingen mogen samenwerken. Daarnaast kun je je leerlingen een registratieblad geven, waarop de leerlingen noteren hoe het per onderdeel is gegaan.

Wil je meer weten over hoe de methode werkt, kijk dan even op de site: www.maandtaak.nl

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- ACTIVITEIT THEMA - Eerder plaatste ik al eens ee - ACTIVITEIT THEMA - Eerder plaatste ik al eens een rekenactiviteit waarbij we gebruik maakten van kleine houten kistjes. De getalbeelden werden dit keer vervangen door gekleurde bloemen. De kinderen moesten dit keer a.d.h.v. hun bingokaart de juiste gekleurde bloemen vinden. Dit keer stelde één van de kinderen ook de vraag: "Juf, hoeveel tijd krijgen we voor het zoeken?". We hebben dit opgelost door een iPad mee naar buiten te nemen en een timer op 12 minuten te zetten. We hebben afgesproken dat ze dan zelf op de timer kunnen controleren hoeveel tijd ze nog over hebben voor het zoeken. Toen het eerste duo klaar was hoorde ik ze zeggen: "We hebben in 6 minuten alles gevonden". En dit klopte ook. Meteen een stukje klokkijken/tellen erbij. Ze waren weer super enthousiast! #Kleuren #Thema #Bloemen #Bingo #Timer
- REKENACTIVITEIT - Vandaag hebben we buiten een - REKENACTIVITEIT - Vandaag hebben we  buiten een leuke rekenactiviteit uitgevoerd. Op het plein stonden her en der houten kistjes 'verstopt'. Elk duo kreeg een bingokaart met daarop verschillende getallen tot 12. In de kistjes vonden de kinderen een kaartje met daarop een getalbeeld tot 12. Ze mochten niet bij een kistje komen als er al een ander duo mee bezig was. Ze moesten net zolang doorgaan totdat ze van de getallen op hun bingokaart de getalbeelden hadden gevonden. Ze waren zo enthousiast. "Wat is dit leuk, juf". Toen ik vertelde dat we dit zeker vaker zouden gaan doen, kwamen de kinderen zelf met suggesties. De één wilde wel eens sommetjes proberen, de ander een kleurenbingo met bloemen, etc. Zo leuk! Echt van genoten! #Rekenen #Getalbeelden #Getalsymbolen #Kleuters #Bingo #Zoektocht
Naast het maken van de bloemen voor in ons tuincen Naast het maken van de bloemen voor in ons tuincentrum, zijn we deze week ook aan de slag gegaan met een vouwopdracht. De kinderen hebbben vorige week aangegeven een vaas met bloemen te willen maken. Ik had vouwen als doel, dus dit werd de opdracht. Eerst hebben ze een achtergrond gemaakt. Dit deden ze door waterverf (ecoline) te 'stempelen' op een vel wit papier. Aan de muur hangt een stappenplan voor het vouwen van 16-vierkantjes. Daarnaast hangt een voorbeeld met hoe ze de uitgeknipte vierkantjes moeten neerleggen. #Kleuters #Bloemen #Vouwen #Vierkantjes #Tuincentrum
- THEMA - Het tuincentrum staat klaar om aanstaand - THEMA - Het tuincentrum staat klaar om aanstaande maandag weer open te kunnen gaan. Afgelopen week hebben de kinderen hard gewerkt aan het maken van een bloem. Vandaag zijn de bloemen die klaar zijn in het tuincentrum neergezet. Volgende week gaan we aan de slag met spelverdieping. #Bloemen #Tuincentrum #Kleuters #Kopen #Betalen #Thema
- THEMA - Vandaag hebben we de bloem eens beter be - THEMA - Vandaag hebben we de bloem eens beter bekeken. Waar bestaat een bloem uit, wat heeft het nodig en wat kan een bloem ons geven? Zelf had ik een aantal antwoorden in mijn hoofd, maar hoe heerlijk is het als de kinderen met creatieve en verrassende antwoorden komen. Zo kwam op de vraag over wat de bloem nodig heeft, de antwoorden tijd en ruimte. De kinderen konden ook heel goed uitleggen waarom. Maar ook vond ik het antwoord 'blijheid' een super leuk antwoord op de vraag wat bloemen/planten kunnen geven? Er ontstond een meningsverschil over honing, want zit dit meteen in de bloem of niet? In plaats van dat ik het antwoord heb gegeven, hebben we een informatief filmpje gekeken over bijen. Hierdoor kregen we antwoord op de originele vraag en werd het duidelijk voor de kinderen. #Thema #Bloemen #Planten #Tuincentrum #Bijen
- NIEUW THEMA - Afgelopen dinsdag hebben we kennis - NIEUW THEMA - Afgelopen dinsdag hebben we kennisgemaakt met ons nieuwe thema, namelijk 'wij werken in een tuincentrum'. We zijn begonnen met het boek 'Dat is mijn bloem' (aanrader trouwens!). Daarna hebben we een woordweb gemaakt. Deze gaan we nog aanvullen met woorden die we gaandeweg tegen gaan komen. Vandaag hebben we ons georiënteerd op de invulling van de huishoek, bouwhoek, knutselen, etc. De huishoek wordt een tuincentrum. Om deze te kunnen vullen, willen ze bloemen maken. Ik heb ze mijn 'bloemen'bord op Pinterest laten zien en mijn idee voorgesteld. De kinderen zagen ook heel veel andere leuke bloemen. Wel allemaal van een wc-rol of keukenrol. De één wilde die bloem en de ander weer die.. we hebben afgesproken dat je uit de voorbeelden zelf één mag kiezen. Hier gaan we de komende dagen mee aan de slag. Vandaag hebben enkele kinderen al een naambord, klok en open- en dichtbordje gemaakt. De afgelopen dagen een fantastische betrokkenheid. Hopelijk kan ik hier nog heel veel moois over dit thema delen! #Tuincentrum #Kleuters #Spel #Taal #Rekenen #Thema
- KNUTSELOPDRACHT DINO - Deze knutsel bestaat uit - KNUTSELOPDRACHT DINO - Deze knutsel bestaat uit 2 verschillende opdrachten. Eerst hebben we besproken hoe de omgeving er in de tijd van de dino's uitzag. Deze elementen hebben ze verwerkt in een tekening. Deze week maken de kinderen een (zelfbedachte) dino. De opdracht is: scheuren. Dit vonden ze even pittig. Hoe pak je dit dan aan? Ondanks dat, zijn de resultaten toch echt heel erg goed geslaagd. #Kleuters #Dino #Thema #Knutselen #Tekenen
De kinderen zijn druk bezig met het maken van een De kinderen zijn druk bezig met het maken van een dinoboekje. Het format is geïnspireerd op het idee van @jufvangroep3. Ik heb een kleuterversie geprobeerd te maken. De kinderen moeten hierbij gebruik maken van informatiepanelen en/of informatieboeken. Ook liggen er platen waarbij ze stap voor stap een dino leren tekenen. Ze zijn enthousiast en actief betrokken. #Dino #Informatie #Kleuters #Tekenen
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Koningshuis | Kraak de code
  • Rekenactiviteit | getallen en getalbeelden tot 12
  • Bloemen | Bloemen woordposters
  • Bloemen (lente) | Bloemen maken met getalbeelden
  • Rekenen | Spel oefenen bussommen
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema