Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Thema kerst | Rekenactiviteit: kerstboom maken

Geplaatst op 25 december 201821 november 2020 door JufShanna

De rekenactiviteit ‘kerstboom maken’ is zo’n idee die opeens bij me opkwam. De rode stokken van Heutink zag ik al een tijdje in ons magazijn liggen en wilde deze steeds al eens gebruiken, maar wist eigenlijk even niet in welke vorm. Toen ik mijn rekendoelen van deze periode bekeek, paste het gebruik van de stokken hier goed bij! En zo ontstond dus het idee van de kerstboom. Hieronder beschrijf ik welke doelen belangrijk waren en hoe ik de activiteit in mijn klas heb uitgevoerd.

In deze blog maak ik gebruik van affiliate links. Zie voor meer informatie mijn disclaimer.

De rekendoelen (doelen groep 2)
– De kinderen kunnen meetkundige patronen met symmetrie maken en de regelmaat benoemen.
– De kinderen kunnen 3 voorwerpen in een serie plaatsen door afpassen met een natuurlijke maat en het resultaat benoemen met wiskundetaal.

Wat heb je nodig:
– De rode stokken van Heutink
– Verschillende kleuren (en vormen) vouwblaadjes

De rekenactiviteit

Inleiding
Ik vertelde de kinderen dat mijn bouwpakket voor het maken van een kerstboom helemaal door de war was geraakt. De rode stokken moesten samen een kerstboom gaan vormen. Ik heb de kinderen niet vertelt hoe dat bouwpakket precies in elkaar moet, bijv.: dat ze plat moeten liggen of dat ze juist op elkaar gelegd moesten worden. Ik wilde de vindingrijkheid/creativiteit van de kinderen stimuleren.

Kern
De kinderen hadden als eerste suggestie om de stokken op elkaar te stapelen. Dit ging niet helemaal zoals ze dat in gedachten hadden. Daarna kwamen ze al snel tot de conclusie dat de stokken naast elkaar en van groot naar klein moesten liggen. We hebben verschillende begrippen gebruikt: grootste, kleinste, groter, kleiner, etc. Ik had al eerder gezien dat een groot deel van mijn kleuters (met name groep 2) het bijpassende rekendoel al wel beheersten. De kerstboom was dan ook zo gemaakt!

Mijn kleuters hadden de kerstboom zo gemaakt, maar je kan het natuurlijk helemaal aanpassen naar het niveau van je groep. Je zou bijvoorbeeld minder stokken kunnen gebruiken of je houdt 1 stok achterwege en zodra de kerstboom klaar is, vertel je de kinderen dat je nog één stok hebt. Waar zou deze tussen moeten en waarom denk je dat? etc.

Nu de kerstboom in het midden van de kring lag, gingen we deze versieren. Eerst heb ik met de kinderen besproken waar je een kerstboom mee kan versieren (stukje woordenschat). Ik vertelde de kinderen dat we deze kerstboom gingen versieren met kerstballen (vouwblaadjes). We hebben gesproken over patronen en de herkenning hiervan. Ik deed in de kerstboom een patroon voor en stelde de kinderen hier enkele vragen over.
Daarna liet ik enkele kinderen zelf aan de slag gaan met het maken van patronen. De rest van de groep moest kijken of ze een patroon zagen en de regelmaat konden benoemen. Het kon een patroon van kleuren zijn, een patroon van vormen of een combinatie van beide. Omdat de kinderen zelf het patroon mochten bepalen, kon ik heel mooi het niveau van de kinderen observeren.

Ik begon met een makkelijk patroon, daarna werd het niveau van de patronen moeilijker. We gingen steeds een stapje verder. Kijk goed wat je groep wel of niet aankan!

Afsluiting
We keken samen terug op het maken van patronen. Zowel bij de kerstboom als a.d.h.v. een teken/schilderopdracht. Tijdens de speel/werkles konden de kinderen namelijk aan de slag met het maken van een kerstbal. Deze kerstbal moest bestaan uit patronen. Zo had ik het maken van patronen niet alleen in de grote kring aangeboden, maar ook nog als een individuele opdracht. Zo kon iedereen nog eens op zijn eigen niveau met patronen aan de slag.

Via Facebook kreeg ik heel veel enthousiaste reacties! Meerdere leerkrachten zijn met deze rekenactiviteit aan de slag gegaan. Hieronder foto’s vanuit de praktijk.

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
- KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probe - KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probeer deze na te maken op de kralenplank. Van te voren hebben we besproken waar je op zou moeten letten. Denk aan de kleur, grootte, hoog, laag, de poten, etc. Tijdens het maken bespraken we het plan van aanpak. De kinderen kwamen er al snel achter wat wel werkte en wat niet werkte. Heel mooi om te zien hoe kinderen zo'n opdracht aanpakken. Ik heb foto's van de resultaten gemaakt en besproken in de hele kring. #Rekenen #Kralen #Dino
- TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij beg - TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij begonnen met het maken van deze leuke dinoknutsel. Eerst de achtergrond en nu de dino's. De getekende dino's worden ingekleurd met waterverf (ecoline). De kinderen zijn enthousiast en ik word helemaal vrolijk van de prachtige resultaten! #Kleuters #Dino #Tekenen #Verven #Knutselen. #
- REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een a - REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een activiteit waarbij de kinderen met strooigoed patronen maakten. We zijn niet alleen met patronen aan de slag gegaan, maar hebben ook gespiegeld met strooigoed. Een stukje tape in het midden van de zitting en spiegelen maar! Vooraf hebben we echter ook al andere activiteiten uitgevoerd met het spiegelen, dus ze waren er al aardig bekend mee. Tijdens het spiegelen maakte ik foto's. Na de eerste ronde liet ik de foto's op het bord zien en bespraken we de verschillende patronen. De kinderen waren super betrokken en enthousiast! Een geslaagde activiteit!
- REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag ge - REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van patronen. Dit deden we eerst centraal. Wat is een patroon eigenlijk? Waar kun je dat aan herkennen? Vervolgens gingen we dit kort oefenen met donuts (thema bakkerij). Ik maakte het beginnentje. We bespraken het en vervolgens maakten we het patroon samen af. Tot slot gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met het maken van patronen. Elk duo kreeg een bakje met daarin strooigoed. Ik kon zo heel goed observeren of ze gingen voor een simpel patroon of het toch iets complexer maakten. Na de eerste ronde bespraken we kort de gemaakte patronen. Kun je alles uit je bakje gebruiken of moet je op een gegeven moment met je patroon stoppen? Hierna gingen ze nogmaals een patroon bedenken. Het was een super leuke en interactieve les! De hele dag waren de kinderen nog bezig met patronen! #Rekenen #Kleuters #Patronen #Sinterklaas #Strooigoed
- KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinde - KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinderen al de achtergrond gemaakt. Ze moesten een vel papier vol verven met verschillende tinten blauw. Zodra het droog was, hebben ze er met witte verf nog schuine strepen op gezet. De bakkersmuts hebben we gevouwen. De bakker hebben ze getekend met viltstiften. Ze zijn allemaal zo mooi geworden! #Bakker #Thema #Tekenen #Verven #Vouwen #Kleuters
- SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig me - SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig met het maken van spiegeltaarten. De bakker wil natuurlijk wel taarten die er aan beide kanten hetzelfde uitzien. Ze zijn heel enthousiast. Ik vind het vooral heel leuk om te observeren hoe ze het aanpakken. Allemaal zo verschillend. #Spiegelen #Bakker #Thema #Rekenen #Kleuters #Plakken #Vormen
- NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij - NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij' is opgestart! De kinderen laten in de bakkerij al super leuk spel zien! Een ouder kwam vandaag wat 'oud' brood brengen (foto 3)  Morgen gaan we het uit de tassen halen en gaan we bekijken welke soort broden/broodjes er in zitten. #Bakker #Thema #Kleuters #Spel
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Dino | Kleur op code (rekenen)
  • Dino | 10 mozaïekfiguren
  • Bakker | Knutsel cupcake
  • Bakker | Knutsel de bakker
  • Bakker | Spiegeltaart maken
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema
 

Reacties laden....