Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • DIY projecten
    • Einde schooljaar
    • Klassenmanagement
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Overig
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • Tips
    • Verjaardagskalender
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Bloemen
    • Camping
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Bloemen
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Post
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Thema kerst | Rekenactiviteit: kerstboom maken

Geplaatst op 25 december 201821 november 2020 door JufShanna

De rekenactiviteit ‘kerstboom maken’ is zo’n idee die opeens bij me opkwam. De rode stokken van Heutink zag ik al een tijdje in ons magazijn liggen en wilde deze steeds al eens gebruiken, maar wist eigenlijk even niet in welke vorm. Toen ik mijn rekendoelen van deze periode bekeek, paste het gebruik van de stokken hier goed bij! En zo ontstond dus het idee van de kerstboom. Hieronder beschrijf ik welke doelen belangrijk waren en hoe ik de activiteit in mijn klas heb uitgevoerd.

In deze blog maak ik gebruik van affiliate links. Zie voor meer informatie mijn disclaimer.

De rekendoelen (doelen groep 2)
– De kinderen kunnen meetkundige patronen met symmetrie maken en de regelmaat benoemen.
– De kinderen kunnen 3 voorwerpen in een serie plaatsen door afpassen met een natuurlijke maat en het resultaat benoemen met wiskundetaal.

Wat heb je nodig:
– De rode stokken van Heutink
– Verschillende kleuren (en vormen) vouwblaadjes

De rekenactiviteit

Inleiding
Ik vertelde de kinderen dat mijn bouwpakket voor het maken van een kerstboom helemaal door de war was geraakt. De rode stokken moesten samen een kerstboom gaan vormen. Ik heb de kinderen niet vertelt hoe dat bouwpakket precies in elkaar moet, bijv.: dat ze plat moeten liggen of dat ze juist op elkaar gelegd moesten worden. Ik wilde de vindingrijkheid/creativiteit van de kinderen stimuleren.

Kern
De kinderen hadden als eerste suggestie om de stokken op elkaar te stapelen. Dit ging niet helemaal zoals ze dat in gedachten hadden. Daarna kwamen ze al snel tot de conclusie dat de stokken naast elkaar en van groot naar klein moesten liggen. We hebben verschillende begrippen gebruikt: grootste, kleinste, groter, kleiner, etc. Ik had al eerder gezien dat een groot deel van mijn kleuters (met name groep 2) het bijpassende rekendoel al wel beheersten. De kerstboom was dan ook zo gemaakt!

Mijn kleuters hadden de kerstboom zo gemaakt, maar je kan het natuurlijk helemaal aanpassen naar het niveau van je groep. Je zou bijvoorbeeld minder stokken kunnen gebruiken of je houdt 1 stok achterwege en zodra de kerstboom klaar is, vertel je de kinderen dat je nog één stok hebt. Waar zou deze tussen moeten en waarom denk je dat? etc.

Nu de kerstboom in het midden van de kring lag, gingen we deze versieren. Eerst heb ik met de kinderen besproken waar je een kerstboom mee kan versieren (stukje woordenschat). Ik vertelde de kinderen dat we deze kerstboom gingen versieren met kerstballen (vouwblaadjes). We hebben gesproken over patronen en de herkenning hiervan. Ik deed in de kerstboom een patroon voor en stelde de kinderen hier enkele vragen over.
Daarna liet ik enkele kinderen zelf aan de slag gaan met het maken van patronen. De rest van de groep moest kijken of ze een patroon zagen en de regelmaat konden benoemen. Het kon een patroon van kleuren zijn, een patroon van vormen of een combinatie van beide. Omdat de kinderen zelf het patroon mochten bepalen, kon ik heel mooi het niveau van de kinderen observeren.

Ik begon met een makkelijk patroon, daarna werd het niveau van de patronen moeilijker. We gingen steeds een stapje verder. Kijk goed wat je groep wel of niet aankan!

Afsluiting
We keken samen terug op het maken van patronen. Zowel bij de kerstboom als a.d.h.v. een teken/schilderopdracht. Tijdens de speel/werkles konden de kinderen namelijk aan de slag met het maken van een kerstbal. Deze kerstbal moest bestaan uit patronen. Zo had ik het maken van patronen niet alleen in de grote kring aangeboden, maar ook nog als een individuele opdracht. Zo kon iedereen nog eens op zijn eigen niveau met patronen aan de slag.

Via Facebook kreeg ik heel veel enthousiaste reacties! Meerdere leerkrachten zijn met deze rekenactiviteit aan de slag gegaan. Hieronder foto’s vanuit de praktijk.

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

Naast de vrolijke Sinterklazen, hebben we ook mooi Naast de vrolijke Sinterklazen, hebben we ook mooie stoomboten gemaakt. We hebben geoefend met het 'schrijven' van golven, vouwen van 16-vierkantjes, schuine- en rechte vouw, kniptechnieken en met het tekenen van mensfiguren. Ze zijn echt prachtig geworden en zo vrolijk!

#Sint #Thema #Knutselen #Tekenen #Vouwen #Kleuters #Kindergarten
- VERFOPDRACHT - Afgelopen week hebben de kinderen - VERFOPDRACHT - Afgelopen week hebben de kinderen deze prachtige tekeningen gemaakt. Het 'lijstje' stempelen ze met kurk. Ze oefenden met het maken van een patroon.

#Sint #Thema #Verven #Schilderen #Stempelen #Kleuters
Ik heb al een aantal prentenboeken van Leo Timmers Ik heb al een aantal prentenboeken van Leo Timmers in mijn boekenkast staan. De bril van Beer is ook weer een topper. 

In De bril van Beer maak je kennis met Beer die zijn bril kwijt is. Hij gaat naar Giraf om te kijken of de bril misschien daar nog ligt. Onderweg komt hij allemaal dieren tegen die er eerder nog niet waren: een hert, een krokodil, een olifant, een flamingo, een slang, etc. Hij heeft geen idee waar die opeens vandaan komen. Gelukkig vindt Giraf de bril van Beer snel terug. Beer wil Giraf de dieren laten zien die hij onderweg tegen was gekomen, maar nu blijken die dieren er opeens niet meer te zijn…

De bril van Beer is een onwijs grappig verhaal, die meteen een glimlach op je gezicht zal brengen. De illustraties zijn groot, helder, gedetailleerd en hebben geen afleidende poespas. De kleuters in mijn groep zagen meteen waar de bril van Beer was. Ze konden lachen om de verschillende ‘dieren’ en het leverde vanuit de kinderen tevens leuke opmerkingen op.

Bij het boek wordt ook een kartonnen brilletje geleverd. Aan het eind van het verhaal deed ik alsof de kinderen waren veranderd in iets anders. Het leverde veel hilariteit op toen ik het brilletje even opzette en de kinderen gelukkig weer als henzelf zag. 

Ja! De bril van Beer is echt een dikke aanrader om eens in de klas voor te gaan lezen!

Bedankt @querido_kinderboeken 

#Recensie #Prentenboek #Kleuters
- HERFSTBOMEN KNUTSEL - Wij zijn nog even bij het - HERFSTBOMEN KNUTSEL - Wij zijn nog even bij het vouwen gebleven. De kinderen oefenen met de 16-vierkantjes  of met het rechte kruis. Op de grond liggen allemaal afgewaaide bladeren. De kinderen oefenen met het scheuren van papier. 

#Kleuters #Kindergarten #Herfst #Knutselen #Vouwen #Knjppen #Plakken
- KNUTSELACTIVITEIT - Deze kunstwerkjes hangen s - KNUTSELACTIVITEIT - 

Deze kunstwerkjes hangen sinds vandaag aan de muur. Ze zijn echt prachtig! De kinderen passen verschillende technieken toe:

X (experimenteren) met ecoline (tegenwoordig heet het waterverf)
X Voorgetekende vormen uitknippen
X Oefenen met knippen
X 16- vierkantjes vouwen of oefenen met de schuine vouw
X tekenen met wasco 

#Kleuters #Kindergarten #Knutselen #Tekenen #Herfst #Fall
- KLEUTERS EN LETTERS/LEZEN - Ik hou zelf heel erg - KLEUTERS EN LETTERS/LEZEN - Ik hou zelf heel erg van (voor)lezen en in mijn groep hebben we het ook vaak over lezen/boeken. Vandaag zat ik met een groepje kinderen in de kleine kring en bekeken we verschillende boeken (prentenboeken, infoboeken, etc.) en terwijl ik daar mee bezig was, kreeg 1 van de kinderen die bij de tekentafel zat het idee om een eigen voorleesboek te maken. Toen de kring afgerond was, kwam ze helemaal trots bij mij om haar eigen gemaakte voorleesboek te laten zien. Ze kon ook haar geschreven verhaal navertellen. En dat is waar ik dan zo enorm van geniet! 

#Kleuters #Letters #Schrijven #Voorleesboek #Motoriek
- HET POSTHUIS - Eerder maakten de kinderen dit po - HET POSTHUIS - Eerder maakten de kinderen dit posthuis door dunne vlechtstrokenten te gebruiken. Deze week zijn wij begonnen aan de invulling hiervan. De resultaten zijn echt geweldig. Van post bij het postkantoor tot pakketten op de lopende band. Maar ook tekende een leerling de uitgang, want: einde werkdag. Het is zo leuk en mooi om te zien hoe de kinderen hun creativiteit gebruiken. 

#Kleuters #Kindergarten #Tekenen #Knutselen #Themapost #Creativiteit
- LAMPION 2023 - Ja, wij zijn er misschien wat vro - LAMPION 2023 - Ja, wij zijn er misschien wat vroeg mee...Maar dat ze nog even aan de lijn kunnen hangen, is ook gezellig. Het past nu ook nog mooi in het thema waar wij nu mee bezig zijn. Na de herfstvakantie beginnen wij aan een nieuw thema en is het fijn dat deze al klaar zijn. Het woord lampion is echter niet genoemd (iets met slapende honden..). De kinderen zijn in de veronderstelling dat wij een 3D huis hebben gemaakt en dat er verschillende lampen branden. Dat houden we nog even zo! De 'glitterende stenen' (op de foto niet goed te zien) maken het huis helemaal feestelijk!

#Lampion #Herfst #Kleuters #Huis #KBW #Post #Thema #Juf #Teacher #Kindergarten
Meer laden Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Thema kerst | 12 bouwkaarten
  • Thema kerst | Rekenactiviteit met getalbeelden
  • Thema kerst | Werkboekje voor groep 5
  • Kerst | Rijmen met kerstballen
  • Thema kerst | werkboekje voor groep 4
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema
 

Reacties laden....