Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Klassenmanagement: blokje zelfstandig werken

Geplaatst op 4 september 201515 augustus 2021 door juf.shanna

Hoe een leerkracht een klas draaiende houdt, is voor een ieder weer anders. Iedereen heeft zijn eigen visie en een eigen manier waarop hij/zij het fijnst voor de klas staat. Het is dan ook niet dat je een boek kunt opvolgen, zoals een kookboek bijvoorbeeld. Tips en trucs daarin tegen kunnen een leerkracht misschien wel wat handreikingen geven. Ik wil je in een aantal artikelen over klassenmanagement tips geven die voor jou misschien van toepassing kunnen zijn. In dit artikel kun je meer lezen over het zelfstandig werken blokje.

Het zelfstandig werken blokje vind ik persoonlijk een heel fijn hulpmiddel. De kinderen kunnen hiermee aangeven waar ze behoefte aan hebben. In het begin vergt het enige oefening, hoor. Dat je tegen de kinderen zegt dat het blokje op groen mag, betekent niet dat dit ook moet. Kinderen die lekker aan het werk zijn en niet gestoord willen worden, mogen deze ook gerust op rood laten staan. Het is goed om dit dan ook met de kinderen te bespreken.

Het blokje
Rood staat voor: Ik wil niet gestoord worden. Dit betekent dan ook dat buurman- of buurvrouw niet mag storen. In het begin willen de kinderen dit nog wel eens vergeten… Ik merk bijvoorbeeld dat kinderen die heel veel weten vaak bestookt worden met vragen van andere leerlingen. Deze leerlingen komen op deze manier niet aan hun eigen werk toe. Voor deze leerlingen is het dan ook heel fijn om hun blokje op rood te kunnen zetten.
Zelf gebruik ik rood ook wel om vooral aan het begin van een les wat zelfstandigheid van de leerlingen te vragen.
Oranje staat voor: ik ga/mag samenwerken. Let op: niet alle blokjes hebben een oranje cirkel!
Groen staat voor: Je mag mij wat vragen. Leerlingen die daar aan toe zijn, en daar tijd voor hebben (!), kunnen hun blokje op groen draaien. Andere kinderen mogen deze leerling dan een vraag stellen.
Vraagteken staat voor: Ik wil de juf iets vragen. Zelf zorg ik voor ‘looprondes’. Ik vertel de kinderen dan duidelijk: ‘Juf gaat nu een rondje (ik zorg voor een vaste looproute) door de klas lopen, heb je een vraag dan kun je je blokje nu op vraagteken zetten’. Doordat ik dit duidelijk met de leerlingen communiceer, weten de leerlingen waar ze aan toe zijn.

Ik gebruik dit blokje meestal in combinatie met een stoplicht en/of een time timer. Aan het begin van de les vraag ik van de leerlingen om het blokje op rood te zetten. Ik zet de time timer (meestal) op een kwartier/twintig minuten. De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag. Wat ze niet weten mogen ze eerst even overslaan. Tijdens mijn loopronde(s) kunnen ze hun vragen stellen. Terwijl de Time Timer op een kwartier staat, staat het stoplicht ook op rood. De leerlingen weten bij rood dat ze stil en zelfstandig moeten werken. Deze minuten geven mij wat meer ruimte om extra instructie te geven of kinderen te kunnen begeleiden. Dit verschilt echter ook weer per groep.
In het begin is dit even oefenen. Vooral de kleuren en de bijbehorende regels. Na een paar keer weten de kinderen wat de bedoeling is. Dit is mijn manier van werken en ik vind dit heel fijn. Ik merk dat het de kinderen structuur biedt en dat ze er prettig bij werken.

Het zelfstandig werken blokje is o.a. te bestellen bij Dijkstra Hardenberg of bij Heutink 

Werk jij met dit zelfstandig werken blokje? Hoe zet jij hem in?

Bron bovenstaande foto

Gerelateerde berichten:
DIY: Time Timer & Kleurenklok

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

4 gedachten over “Klassenmanagement: blokje zelfstandig werken”

  1. JufCarolien schreef:
    6 september 2015 om 19:11

    Beste juf Shanna,

    ik vind dit een erg leuk idee en ben het al eerder tegengekomen.
    Waar heb jij jou blokje gekocht of heb jij deze zelf gemaakt (zo ja, met welk materiaal?)

  2. juf.shanna schreef:
    7 september 2015 om 08:30

    Hoi Carolien,

    Klopt! Je kon deze informatie al eerder op de site vinden, maar ik ben het één en ander op de site aan het veranderen. Je kunt de blokjes als school gewoon bij Heutink bestellen. Ik denk dat je ze zelf ook wel kunt maken, maar dan zul je waarschijnlijk naar de bouwmarkt moeten.

    Groetjes,
    Shanna

  3. Anoniem schreef:
    29 juli 2022 om 18:15

    Hoi Shanna,

    Wij werken in de klas ook met het blokje. We hebben de kleuren en de betekenis ervan op een poster voor in de klas gehangen. Zeker in het begin handig om even te spieken 🙂

  4. Anoniem schreef:
    27 augustus 2022 om 20:20

    Hoi Shanna,

    Wij werken ook al jaren met het blokje. Ik vind zelf alleen de oranje een beetje een vage. Hij lijkt, naar mijn idee, erg op de groene. Jij gebruikt het voor het samenwerken. Mogen de kinderen dit altijd? Bepaal jij bij wie het blokje op oranje gaat of mogen de kinderen zelf het blokje op oranje zetten en gaan samenwerken? Ik ben benieuwd!

    Groetjes,
    Marjolijn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
- KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probe - KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probeer deze na te maken op de kralenplank. Van te voren hebben we besproken waar je op zou moeten letten. Denk aan de kleur, grootte, hoog, laag, de poten, etc. Tijdens het maken bespraken we het plan van aanpak. De kinderen kwamen er al snel achter wat wel werkte en wat niet werkte. Heel mooi om te zien hoe kinderen zo'n opdracht aanpakken. Ik heb foto's van de resultaten gemaakt en besproken in de hele kring. #Rekenen #Kralen #Dino
- TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij beg - TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij begonnen met het maken van deze leuke dinoknutsel. Eerst de achtergrond en nu de dino's. De getekende dino's worden ingekleurd met waterverf (ecoline). De kinderen zijn enthousiast en ik word helemaal vrolijk van de prachtige resultaten! #Kleuters #Dino #Tekenen #Verven #Knutselen. #
- REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een a - REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een activiteit waarbij de kinderen met strooigoed patronen maakten. We zijn niet alleen met patronen aan de slag gegaan, maar hebben ook gespiegeld met strooigoed. Een stukje tape in het midden van de zitting en spiegelen maar! Vooraf hebben we echter ook al andere activiteiten uitgevoerd met het spiegelen, dus ze waren er al aardig bekend mee. Tijdens het spiegelen maakte ik foto's. Na de eerste ronde liet ik de foto's op het bord zien en bespraken we de verschillende patronen. De kinderen waren super betrokken en enthousiast! Een geslaagde activiteit!
- REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag ge - REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van patronen. Dit deden we eerst centraal. Wat is een patroon eigenlijk? Waar kun je dat aan herkennen? Vervolgens gingen we dit kort oefenen met donuts (thema bakkerij). Ik maakte het beginnentje. We bespraken het en vervolgens maakten we het patroon samen af. Tot slot gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met het maken van patronen. Elk duo kreeg een bakje met daarin strooigoed. Ik kon zo heel goed observeren of ze gingen voor een simpel patroon of het toch iets complexer maakten. Na de eerste ronde bespraken we kort de gemaakte patronen. Kun je alles uit je bakje gebruiken of moet je op een gegeven moment met je patroon stoppen? Hierna gingen ze nogmaals een patroon bedenken. Het was een super leuke en interactieve les! De hele dag waren de kinderen nog bezig met patronen! #Rekenen #Kleuters #Patronen #Sinterklaas #Strooigoed
- KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinde - KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinderen al de achtergrond gemaakt. Ze moesten een vel papier vol verven met verschillende tinten blauw. Zodra het droog was, hebben ze er met witte verf nog schuine strepen op gezet. De bakkersmuts hebben we gevouwen. De bakker hebben ze getekend met viltstiften. Ze zijn allemaal zo mooi geworden! #Bakker #Thema #Tekenen #Verven #Vouwen #Kleuters
- SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig me - SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig met het maken van spiegeltaarten. De bakker wil natuurlijk wel taarten die er aan beide kanten hetzelfde uitzien. Ze zijn heel enthousiast. Ik vind het vooral heel leuk om te observeren hoe ze het aanpakken. Allemaal zo verschillend. #Spiegelen #Bakker #Thema #Rekenen #Kleuters #Plakken #Vormen
- NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij - NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij' is opgestart! De kinderen laten in de bakkerij al super leuk spel zien! Een ouder kwam vandaag wat 'oud' brood brengen (foto 3)  Morgen gaan we het uit de tassen halen en gaan we bekijken welke soort broden/broodjes er in zitten. #Bakker #Thema #Kleuters #Spel
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Dino | Kleur op code (rekenen)
  • Dino | 10 mozaïekfiguren
  • Bakker | Knutsel cupcake
  • Bakker | Knutsel de bakker
  • Bakker | Spiegeltaart maken
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema
 

Reacties laden....