Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Bloemen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Bloemen
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Motoriek: knippen

Geplaatst op 10 februari 201530 juli 2016 door juf.shanna

Knippen is één van die vaardigheden die je (waarschijnlijk) elke dag wel eens een keer uitvoert. Soms gaat het alleen maar om het openen van een verpakking. Voor kinderen is het knippen vaak ook een dagelijkse handeling, zeker in de groepen (kleutergroepen) waar veel geknutseld wordt. De basisvaardigheid om een rechte lijn te kunnen knippen, kan voor heel veel kinderen al lastig zijn.

Het knippen met een schaar vraagt om verrassend veel vaardigheden van een (jong) kind. Enkele dingen moeten gelijktijdig gebeuren. Het kind moet zijn twee handen gelijktijdig coördineren, die twee heel verschillende vaardigheden moeten uitvoeren om de schaar effectief te kunnen bedienen. Voor het knippen van bijvoorbeeld een rechte lijn, moet het kind de schaar op de juiste wijze vasthouden in zijn dominante hand. Hij moet hier alleen zijn duim, wijsvinger en middelvinger bij gebruiken. Zijn ringvinger en pink zitten verscholen onder de schaar, in de buurt van zijn handpalm. In de praktijk heb ik al vele malen gezien dat alleen het op de juiste manier vasthouden van de schaar al lastig kan zijn.

Bij het knippen moet in zijn ene hand de schaar op de juiste manier worden vastgehouden en in zijn andere hand, de niet dominante hand, moet het vel papier worden vastgehouden. Hij moet zijn hand langs het papier bewegen terwijl hij met zijn andere hand, de dominante hand, de schaar opent en bijna sluit. Al deze handelingen moeten tegelijk worden uitgevoerd terwijl hij ook nog op de rechte lijn probeert te blijven. Het knippen vraagt dus om veel motorische handelingen van een kind.

Knippen: waar begin je?
Mijn advies om kinderen het knippen aan te leren is:
– scheuren Het scheuren is een motorische oefening waarbij ze beide handen moeten coördineren (beide handen moeten samenwerken). Het is een goede oefening om kinderen succeservaringen op te laten doen.
– knipjes/stukjes Hierbij kunnen ze stukjes van een strook eraf knippen of her en der hoekjes uit het papier knippen. Het doel hiervan is het op de juiste manier bedienen van de schaar; het open en bijna dichtdoen van de bek van de schaar.
– Franje (inknippen) Franje knippen aan de rand van een vel papier (bijv. een vouwblaadje)
– rechte lijnen
– zig zag lijnen
– gebogen/kromme lijnen (denk aan (halve) cirkels en golflijnen)
– rechte hoeken (denk aan vierkanten rechthoeken)

* Leer de kinderen bij het knippen, als ze er aan toe zijn om over een rechte lijn te knippen, dat ze de bek van de schaar nooit helemaal moeten laten sluiten. Het net niet dichtdoen van de bek van de schaar, zorgt voor een vloeiende lijn en voorkomt hakkelige randen tijdens het knippen.

Knipprogramma Knip Knap
Op het internet vond ik het knipprogramma Knip Knap. In dit programma worden systematisch de beginselen van de kniptechniek aangeleerd. Het programma biedt 30 oefeningen die zijn opgedeeld in enkele fases. Oefening 1 t/m 5 laten het kind oefenen met het hanteren van de schaar. Oefening 6 t/m 15 laten het kind oefenen met het knippen van rechte lijnen en hoeken. Oefening 16 t/m 20 laten het kind oefenen met het knippen van gebogen lijnen. Oefening 20 t/m 30 laten het kind oefenen met gecompliceerde knipopdrachten.
De volgorde van de knipopdrachten komt overeen met de volgorde waarop je de knipvaardigheden zou moeten introduceren.

Bij bijna elke knipoefening staat het doel erbij beschreven. Zo weet je meteen wat je met de oefening kan bereiken en of het aansluit bij wat het kind nodig heeft.
Tevens vind je in dit bestand meer informatie over het hebben van een goede schaar en het toepassen van de juiste kniphouding. Ik vind dit knipprogramma een heel handig hulpmiddel bij het (in)oefenen van de knipvaardigheid!

Klik hier om het knipprogramma Knip Knap te downloaden!

Op Credu.nl kun je bijvoorbeeld deze meeknip schaar kopen.

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

1 gedachte over “Motoriek: knippen”

  1. Pingback: Ergo-tip – Juf Evi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- ACTIVITEIT THEMA - Eerder plaatste ik al eens ee - ACTIVITEIT THEMA - Eerder plaatste ik al eens een rekenactiviteit waarbij we gebruik maakten van kleine houten kistjes. De getalbeelden werden dit keer vervangen door gekleurde bloemen. De kinderen moesten dit keer a.d.h.v. hun bingokaart de juiste gekleurde bloemen vinden. Dit keer stelde één van de kinderen ook de vraag: "Juf, hoeveel tijd krijgen we voor het zoeken?". We hebben dit opgelost door een iPad mee naar buiten te nemen en een timer op 12 minuten te zetten. We hebben afgesproken dat ze dan zelf op de timer kunnen controleren hoeveel tijd ze nog over hebben voor het zoeken. Toen het eerste duo klaar was hoorde ik ze zeggen: "We hebben in 6 minuten alles gevonden". En dit klopte ook. Meteen een stukje klokkijken/tellen erbij. Ze waren weer super enthousiast! #Kleuren #Thema #Bloemen #Bingo #Timer
- REKENACTIVITEIT - Vandaag hebben we buiten een - REKENACTIVITEIT - Vandaag hebben we  buiten een leuke rekenactiviteit uitgevoerd. Op het plein stonden her en der houten kistjes 'verstopt'. Elk duo kreeg een bingokaart met daarop verschillende getallen tot 12. In de kistjes vonden de kinderen een kaartje met daarop een getalbeeld tot 12. Ze mochten niet bij een kistje komen als er al een ander duo mee bezig was. Ze moesten net zolang doorgaan totdat ze van de getallen op hun bingokaart de getalbeelden hadden gevonden. Ze waren zo enthousiast. "Wat is dit leuk, juf". Toen ik vertelde dat we dit zeker vaker zouden gaan doen, kwamen de kinderen zelf met suggesties. De één wilde wel eens sommetjes proberen, de ander een kleurenbingo met bloemen, etc. Zo leuk! Echt van genoten! #Rekenen #Getalbeelden #Getalsymbolen #Kleuters #Bingo #Zoektocht
Naast het maken van de bloemen voor in ons tuincen Naast het maken van de bloemen voor in ons tuincentrum, zijn we deze week ook aan de slag gegaan met een vouwopdracht. De kinderen hebbben vorige week aangegeven een vaas met bloemen te willen maken. Ik had vouwen als doel, dus dit werd de opdracht. Eerst hebben ze een achtergrond gemaakt. Dit deden ze door waterverf (ecoline) te 'stempelen' op een vel wit papier. Aan de muur hangt een stappenplan voor het vouwen van 16-vierkantjes. Daarnaast hangt een voorbeeld met hoe ze de uitgeknipte vierkantjes moeten neerleggen. #Kleuters #Bloemen #Vouwen #Vierkantjes #Tuincentrum
- THEMA - Het tuincentrum staat klaar om aanstaand - THEMA - Het tuincentrum staat klaar om aanstaande maandag weer open te kunnen gaan. Afgelopen week hebben de kinderen hard gewerkt aan het maken van een bloem. Vandaag zijn de bloemen die klaar zijn in het tuincentrum neergezet. Volgende week gaan we aan de slag met spelverdieping. #Bloemen #Tuincentrum #Kleuters #Kopen #Betalen #Thema
- THEMA - Vandaag hebben we de bloem eens beter be - THEMA - Vandaag hebben we de bloem eens beter bekeken. Waar bestaat een bloem uit, wat heeft het nodig en wat kan een bloem ons geven? Zelf had ik een aantal antwoorden in mijn hoofd, maar hoe heerlijk is het als de kinderen met creatieve en verrassende antwoorden komen. Zo kwam op de vraag over wat de bloem nodig heeft, de antwoorden tijd en ruimte. De kinderen konden ook heel goed uitleggen waarom. Maar ook vond ik het antwoord 'blijheid' een super leuk antwoord op de vraag wat bloemen/planten kunnen geven? Er ontstond een meningsverschil over honing, want zit dit meteen in de bloem of niet? In plaats van dat ik het antwoord heb gegeven, hebben we een informatief filmpje gekeken over bijen. Hierdoor kregen we antwoord op de originele vraag en werd het duidelijk voor de kinderen. #Thema #Bloemen #Planten #Tuincentrum #Bijen
- NIEUW THEMA - Afgelopen dinsdag hebben we kennis - NIEUW THEMA - Afgelopen dinsdag hebben we kennisgemaakt met ons nieuwe thema, namelijk 'wij werken in een tuincentrum'. We zijn begonnen met het boek 'Dat is mijn bloem' (aanrader trouwens!). Daarna hebben we een woordweb gemaakt. Deze gaan we nog aanvullen met woorden die we gaandeweg tegen gaan komen. Vandaag hebben we ons georiënteerd op de invulling van de huishoek, bouwhoek, knutselen, etc. De huishoek wordt een tuincentrum. Om deze te kunnen vullen, willen ze bloemen maken. Ik heb ze mijn 'bloemen'bord op Pinterest laten zien en mijn idee voorgesteld. De kinderen zagen ook heel veel andere leuke bloemen. Wel allemaal van een wc-rol of keukenrol. De één wilde die bloem en de ander weer die.. we hebben afgesproken dat je uit de voorbeelden zelf één mag kiezen. Hier gaan we de komende dagen mee aan de slag. Vandaag hebben enkele kinderen al een naambord, klok en open- en dichtbordje gemaakt. De afgelopen dagen een fantastische betrokkenheid. Hopelijk kan ik hier nog heel veel moois over dit thema delen! #Tuincentrum #Kleuters #Spel #Taal #Rekenen #Thema
- KNUTSELOPDRACHT DINO - Deze knutsel bestaat uit - KNUTSELOPDRACHT DINO - Deze knutsel bestaat uit 2 verschillende opdrachten. Eerst hebben we besproken hoe de omgeving er in de tijd van de dino's uitzag. Deze elementen hebben ze verwerkt in een tekening. Deze week maken de kinderen een (zelfbedachte) dino. De opdracht is: scheuren. Dit vonden ze even pittig. Hoe pak je dit dan aan? Ondanks dat, zijn de resultaten toch echt heel erg goed geslaagd. #Kleuters #Dino #Thema #Knutselen #Tekenen
De kinderen zijn druk bezig met het maken van een De kinderen zijn druk bezig met het maken van een dinoboekje. Het format is geïnspireerd op het idee van @jufvangroep3. Ik heb een kleuterversie geprobeerd te maken. De kinderen moeten hierbij gebruik maken van informatiepanelen en/of informatieboeken. Ook liggen er platen waarbij ze stap voor stap een dino leren tekenen. Ze zijn enthousiast en actief betrokken. #Dino #Informatie #Kleuters #Tekenen
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Rekenactiviteit | getallen en getalbeelden tot 12
  • Bloemen | Bloemen woordposters
  • Bloemen (lente) | Bloemen maken met getalbeelden
  • Rekenen | Spel oefenen bussommen
  • Lente | Drietal
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema