Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Thema Sinterklaas | Kringactiviteiten taal

Geplaatst op 21 november 201322 november 2020 door juf.shanna

De Sinterklaas periode is weer aangebroken! Tijdens de kringmomenten zijn er genoeg leuke activiteiten om met je leerlingen uit te voeren. Hieronder beschrijf ik een aantal taal kringactiviteiten.

Werken met voorwerpen
Verzamel een aantal spulletjes rondom Sinterklaas. Je kan van tevoren je leerlingen ook vragen om spulletjes mee te nemen.
* Leg je verzamelde voorwerpen op tafel en benoem de spullen één voor één. Vervolgens laat je één van je leerlingen buiten de klas wachten. Een andere leerling pakt een voorwerp van tafel en verstopt deze. Daarna kan de leerling, die buiten op de gang stond, weer binnen komen en bekijkt vervolgens welk voorwerp is weggehaald. Dit kan je een aantal keer herhalen.
* Leg je verzamelde voorwerpen op tafel en bedek dit met een doek. Kies een leerling uit en laat deze aan een voorwerp voelen. Je kan er voor kiezen om de leerling het voorwerp te laten beschrijven, maar je kan de leerling ook alleen laten voelen en dat het vervolgens moet ‘raden’ welk voorwerp het was.
– Variatie: doe de voorwerpen in een jutezak en laat ze in de zak voelen.
* Leg je verzamelde voorwerpen op tafel (of in een jutezak) en laat de leerlingen rijmen. Je kan dit ook heel goed combineren met de eerder beschreven activiteiten.
* Leg je verzamelde voorwerpen op tafel en laat de leerlingen voorwerpen uitzoeken die bijvoorbeeld beginnen met de letter s. Dit kan je natuurlijk ook met andere letters uitvoeren.
* Leg je verzamelde voorwerpen op tafel (of in een jutezak) en laat je leerlingen de spullen classificeren. Welke voorwerpen horen bij de Sint en welke bij Zwarte Piet, etc.
* Leg een hoepel op tafel en leg hierin de verzamelde voorwerpen. Laat één leerling buiten de klas wachten. Een andere leerling wijst één voorwerp aan en dit is het voorwerp dat de naam ‘Sint’ krijgt. Zodra het voor iedereen duidelijk is om welk voorwerp het gaat, kan de leerling, die op de gang stond, weer binnen komen. Die leerling pakt één voor één een voorwerp uit de hoepel en telt de gepakte voorwerpen. Zodra de leerling de aangewezen voorwerp wil pakken (of daadwerkelijk optilt) roepen de andere kinderen ‘SINT’. De leerling die de voorwerpen één voor één aan het pakken was, moet dan direct stoppen met tellen. Hierna kunnen de voorwerpen weer in de hoepel en kan het spel opnieuw beginnen. De leerling die de meeste voorwerpen heeft kunnen pakken, heeft dan gewonnen.

Werken met letters
* Laat je leerlingen letters leggen met pepernoten, chocoladeletters, schuimpjes, etc. Laat ze bijvoorbeeld de s van Sint leggen of de b van boot, etc.
* Laat je leerlingen de letter van hun naam leggen met pepernoten, chocoladeletter, schuimpjes, etc.
* Laat je leerlingen letters kleien die te maken hebben met het thema Sinterklaas. Je kunt bijvoorbeeld in Word de letters uitprinten en lamineren, zodat de leerlingen de letters met klei kunnen leggen. Zo kunnen ze de klei ook bovenop de letter leggen.
* Stop een aantal letters in een jutezak (een kleine versie zou nog mooier zijn). Haal een letter uit de zak en laat deze letter benoemen. Schrijf deze letter op een vel papier en laat de leerlingen (Sinterklaas)woorden bedenken met die letter. Je kan dit ook mondeling doen i.p.v. alles op te schrijven. Als er tenslotte een aantal letters op tafel liggen, is er misschien ook wel een leerling die een woordje kan maken.

Werken met woorden en zinnen
* Sinterklaaswoorden hakken. Hak de woorden in stukjes en vraag de leerlingen welk woord ze hebben gehoord. Het woordje zak spreek je uit als zzzz- aaa- kkk en niet als zet- aa- kaa.
z-a-k
s-t-a-f
p-ie-t
etc.
* Je kan ook deze prachtige digibord lessen van juf Sanne en juf Marije uitvoeren. Bij deze lessen ben je specifiek met een letter bezig. Je zou bijvoorbeeld de S van Sint kunnen doen.
*  (Sinterklaas)woorden klappen. Klap een woord en vraag de leerlingen hoeveel stukjes dit woord heeft.
* Waar hoor je de letter? Zeg een woord in stukjes, zoals hierboven beschreven, en vraag de leerlingen waar ze een bepaalde letter horen. Je zegt bijvoorbeeld het woord p-ie-t en waar horen ze de p? Vooraan, achteraan of in het midden. Je kunt hier heel veel variaties op maken. Zo kun je bijvoorbeeld ook vragen met welke letter het woord boot begint.
* Welk woord hoor je? Gebruik hiervoor weer de verzamelde voorwerpen bij dit thema. Hak een woord in stukjes en laat de leerlingen raden welk voorwerp zojuist is genoemd.
* Zinnen afmaken. Zeg een stukje van een zin en laat de leerlingen de zin afmaken. Bijvoorbeeld: 1. De piet klimt….. 2. De staf is….
Je kunt hiervoor ook de Rory Story Cubes gebruiken. Deze dobbelstenen stimuleren het maken van een verhaal, maar is misschien ook mooi te gebruiken bij zinnen.
* Rijmen. Welk woord rijmt er op boot?, etc.
* Welk woord hoort er niet bij. Je kunt van te voren op het digibord een bestand maken met woordrijtjes, bijvoorbeeld: paard – sint – boek-  pepernoot. Deze woorden kun je voorlezen en je vraagt daarna de leerlingen welk woord er niet bij hoort.
* Goed of fout? Je zegt een zin en de leerlingen moeten zeggen of dit goed of fout is. Bijvoorbeeld: Zwarte Piet draagt een mijter.

Heb jij nog leuke taalactiviteiten rondom het Sinterklaas thema?

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
- KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probe - KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probeer deze na te maken op de kralenplank. Van te voren hebben we besproken waar je op zou moeten letten. Denk aan de kleur, grootte, hoog, laag, de poten, etc. Tijdens het maken bespraken we het plan van aanpak. De kinderen kwamen er al snel achter wat wel werkte en wat niet werkte. Heel mooi om te zien hoe kinderen zo'n opdracht aanpakken. Ik heb foto's van de resultaten gemaakt en besproken in de hele kring. #Rekenen #Kralen #Dino
- TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij beg - TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij begonnen met het maken van deze leuke dinoknutsel. Eerst de achtergrond en nu de dino's. De getekende dino's worden ingekleurd met waterverf (ecoline). De kinderen zijn enthousiast en ik word helemaal vrolijk van de prachtige resultaten! #Kleuters #Dino #Tekenen #Verven #Knutselen. #
- REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een a - REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een activiteit waarbij de kinderen met strooigoed patronen maakten. We zijn niet alleen met patronen aan de slag gegaan, maar hebben ook gespiegeld met strooigoed. Een stukje tape in het midden van de zitting en spiegelen maar! Vooraf hebben we echter ook al andere activiteiten uitgevoerd met het spiegelen, dus ze waren er al aardig bekend mee. Tijdens het spiegelen maakte ik foto's. Na de eerste ronde liet ik de foto's op het bord zien en bespraken we de verschillende patronen. De kinderen waren super betrokken en enthousiast! Een geslaagde activiteit!
- REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag ge - REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van patronen. Dit deden we eerst centraal. Wat is een patroon eigenlijk? Waar kun je dat aan herkennen? Vervolgens gingen we dit kort oefenen met donuts (thema bakkerij). Ik maakte het beginnentje. We bespraken het en vervolgens maakten we het patroon samen af. Tot slot gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met het maken van patronen. Elk duo kreeg een bakje met daarin strooigoed. Ik kon zo heel goed observeren of ze gingen voor een simpel patroon of het toch iets complexer maakten. Na de eerste ronde bespraken we kort de gemaakte patronen. Kun je alles uit je bakje gebruiken of moet je op een gegeven moment met je patroon stoppen? Hierna gingen ze nogmaals een patroon bedenken. Het was een super leuke en interactieve les! De hele dag waren de kinderen nog bezig met patronen! #Rekenen #Kleuters #Patronen #Sinterklaas #Strooigoed
- KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinde - KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinderen al de achtergrond gemaakt. Ze moesten een vel papier vol verven met verschillende tinten blauw. Zodra het droog was, hebben ze er met witte verf nog schuine strepen op gezet. De bakkersmuts hebben we gevouwen. De bakker hebben ze getekend met viltstiften. Ze zijn allemaal zo mooi geworden! #Bakker #Thema #Tekenen #Verven #Vouwen #Kleuters
- SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig me - SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig met het maken van spiegeltaarten. De bakker wil natuurlijk wel taarten die er aan beide kanten hetzelfde uitzien. Ze zijn heel enthousiast. Ik vind het vooral heel leuk om te observeren hoe ze het aanpakken. Allemaal zo verschillend. #Spiegelen #Bakker #Thema #Rekenen #Kleuters #Plakken #Vormen
- NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij - NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij' is opgestart! De kinderen laten in de bakkerij al super leuk spel zien! Een ouder kwam vandaag wat 'oud' brood brengen (foto 3)  Morgen gaan we het uit de tassen halen en gaan we bekijken welke soort broden/broodjes er in zitten. #Bakker #Thema #Kleuters #Spel
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Dino | Kleur op code (rekenen)
  • Dino | 10 mozaïekfiguren
  • Bakker | Knutsel cupcake
  • Bakker | Knutsel de bakker
  • Bakker | Spiegeltaart maken
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema
 

Reacties laden....