Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Thema Sinterklaas | kringactiviteiten rekenen

Geplaatst op 24 november 201322 november 2020 door juf.shanna

Werken met pepernoten (kan ook met schuimpjes, etc.)
* Leg een (groot) aantal pepernoten op tafel en laat je leerlingen groepjes maken met de pepernoten. Zo kun je de leerlingen bijvoorbeeld vragen hoeveel pepernoten je uit de zak moet halen om alle kinderen één pepernoot te kunnen geven. Als je een aantal pepernoten op tafel hebt gelegd, kun je één van de leerlingen vragen om het voor je te verdelen over de kinderen.
* Leg bijvoorbeeld 10 pepernoten op tafel en laat deze verdelen in bijvoorbeeld groepjes van 2. Hoeveel groepjes hebben we nu gemaakt? Hebben we de pepernoten eerlijk verdeeld of houden we over?
* Maak met de pepernoten 2 groepjes en vraag je leerlingen waar meer, minder of evenveel ligt? Dit kan je met verschillende hoeveelheden doen. Vraag je leerlingen ook waarom ze denken dat er bij die ene meer/minder ligt dan bij de ander. Hoe zie je dat? Laat ze vervolgens de pepernoten tellen.
* Leg bijvoorbeeld 10 pepernoten op tafel en tel samen met de leerlingen hoeveel pepernoten er op tafel liggen. Iemand (jij?) bent een snoeppiet en vindt pepernoten enorm lekker. Je ‘eet’ bijvoorbeeld 2 pepernoten op, maar hoeveel liggen er eigenlijk nog? Je kunt bijvoorbeeld de vraag stellen: ‘Wie weet hoeveel pepernoten er nu nog liggen?’
– Tip: laat je leerlingen de ogen sluiten.
* Leg bijvoorbeeld 6 pepernoten op tafel en vraag je leerlingen of je deze pepernoten eerlijk kunt verdelen over bijvoorbeeld 2 kinderen. Hoeveel krijg ieder dan?
* Haal een aantal pepernoten uit de zak (liefst niet meer dan 10 tenzij je de telrij tot 20 wilt oefenen) Tel samen met de leerlingen hoeveel pepernoten er op tafel liggen. Leg van te voren ook getal kaartjes of deze (de handjes) kaarten op tafel. Nadat de pepernoten geteld zijn, kun je je leerlingen vragen of ze ook het juiste kaartje weten te vinden bij dit aantal. Als er bijvoorbeeld 7 pepernoten liggen, moeten ze het kaartje met het getal 7 of 7 vingers weten te vinden.
* Juf Sanne heeft deze mooie kaarten met pepernoten gemaakt. Print deze kaarten uit en lamineer ze (blijven ze mooi!), zodat je ze op tafel kan leggen en je je leerlingen kunt vragen of ze twee kaarten kunnen vinden die evenveel zijn. Klopt het? Als het klopt mag de leerling deze kaarten ‘houden’. Je kunt dit net zolang spelen totdat alle kaarten op zijn.

Dobbelend pepernoten tellen
Doe dit bij voorkeur met een klein groepje kinderen.
* Laat een leerlingen met twee dobbelstenen gooien. De leerling telt hoeveel hij heeft gegooid. Stel hij gooit 8, dan mag deze leerling 8 pepernoten pakken. Je laat iedere leerling 1 keer aan de beurt en telt na afloop wie er het meest heeft weten te gooien. Hoeveel meer heeft hij? Wie heeft het minst? Etc.

Seriёren en classificeren
* Pak verschillende doosjes in met verschillende soorten inpakpapier. Zet een paar doosjes op tafel en vraag je leerlingen welk pakje het grootst is en welk pakje het kleinst is.
* Laat de leerlingen de verschillende pakjes in de goede volgorde zetten. Dit kan bijvoorbeeld van groot naar klein.
* Welke pakjes horen bij elkaar? Laat de leerlingen dezelfde pakjes bij elkaar zoeken. Dit kan op de grootte van het pakje zijn, qua inpakpapier, etc.
* i.p.v. pakjes kan je ook verschillende stukken inpakpapier op tafel leggen. Zorg er wel voor dat er steeds 2 dezelfde stukken inpakpapier zijn. Knip bijvoorbeeld verschillende vierkanten uit en laat de leerlingen deze in de goede volgorde leggen van klein naar groot.
* Leg verschillende stukken (stukjes) inpakpapier op tafel en laat de leerlingen twee dezelfde stukken bij elkaar zoeken. Je kan ze ook op volgorde laten leggen van klein naar groot, dik naar dun, etc.
* Leg verschillende stukken inpakpapier op tafel en pak een doosje van bijvoorbeeld een klein formaat. Vraag de leerlingen welk stukje inpakpapier je zou kunnen gebruiken voor dit doosje. Waarom denk dat dit stukje om het doosje past? Etc.

Er zijn zoveel variaties op deze spelletjes te bedenken!
Weet jij nog een leuke rekenspelletje voor in de kring?

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
- KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probe - KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probeer deze na te maken op de kralenplank. Van te voren hebben we besproken waar je op zou moeten letten. Denk aan de kleur, grootte, hoog, laag, de poten, etc. Tijdens het maken bespraken we het plan van aanpak. De kinderen kwamen er al snel achter wat wel werkte en wat niet werkte. Heel mooi om te zien hoe kinderen zo'n opdracht aanpakken. Ik heb foto's van de resultaten gemaakt en besproken in de hele kring. #Rekenen #Kralen #Dino
- TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij beg - TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij begonnen met het maken van deze leuke dinoknutsel. Eerst de achtergrond en nu de dino's. De getekende dino's worden ingekleurd met waterverf (ecoline). De kinderen zijn enthousiast en ik word helemaal vrolijk van de prachtige resultaten! #Kleuters #Dino #Tekenen #Verven #Knutselen. #
- REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een a - REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een activiteit waarbij de kinderen met strooigoed patronen maakten. We zijn niet alleen met patronen aan de slag gegaan, maar hebben ook gespiegeld met strooigoed. Een stukje tape in het midden van de zitting en spiegelen maar! Vooraf hebben we echter ook al andere activiteiten uitgevoerd met het spiegelen, dus ze waren er al aardig bekend mee. Tijdens het spiegelen maakte ik foto's. Na de eerste ronde liet ik de foto's op het bord zien en bespraken we de verschillende patronen. De kinderen waren super betrokken en enthousiast! Een geslaagde activiteit!
- REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag ge - REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van patronen. Dit deden we eerst centraal. Wat is een patroon eigenlijk? Waar kun je dat aan herkennen? Vervolgens gingen we dit kort oefenen met donuts (thema bakkerij). Ik maakte het beginnentje. We bespraken het en vervolgens maakten we het patroon samen af. Tot slot gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met het maken van patronen. Elk duo kreeg een bakje met daarin strooigoed. Ik kon zo heel goed observeren of ze gingen voor een simpel patroon of het toch iets complexer maakten. Na de eerste ronde bespraken we kort de gemaakte patronen. Kun je alles uit je bakje gebruiken of moet je op een gegeven moment met je patroon stoppen? Hierna gingen ze nogmaals een patroon bedenken. Het was een super leuke en interactieve les! De hele dag waren de kinderen nog bezig met patronen! #Rekenen #Kleuters #Patronen #Sinterklaas #Strooigoed
- KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinde - KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinderen al de achtergrond gemaakt. Ze moesten een vel papier vol verven met verschillende tinten blauw. Zodra het droog was, hebben ze er met witte verf nog schuine strepen op gezet. De bakkersmuts hebben we gevouwen. De bakker hebben ze getekend met viltstiften. Ze zijn allemaal zo mooi geworden! #Bakker #Thema #Tekenen #Verven #Vouwen #Kleuters
- SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig me - SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig met het maken van spiegeltaarten. De bakker wil natuurlijk wel taarten die er aan beide kanten hetzelfde uitzien. Ze zijn heel enthousiast. Ik vind het vooral heel leuk om te observeren hoe ze het aanpakken. Allemaal zo verschillend. #Spiegelen #Bakker #Thema #Rekenen #Kleuters #Plakken #Vormen
- NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij - NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij' is opgestart! De kinderen laten in de bakkerij al super leuk spel zien! Een ouder kwam vandaag wat 'oud' brood brengen (foto 3)  Morgen gaan we het uit de tassen halen en gaan we bekijken welke soort broden/broodjes er in zitten. #Bakker #Thema #Kleuters #Spel
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Dino | Kleur op code (rekenen)
  • Dino | 10 mozaïekfiguren
  • Bakker | Knutsel cupcake
  • Bakker | Knutsel de bakker
  • Bakker | Spiegeltaart maken
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema
 

Reacties laden....