Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Wat is DCD + tips

Geplaatst op 8 oktober 201325 maart 2016 door juf.shanna

Sinds de start van dit schooljaar werk ik met een leerling die de stoornis DCD (Devolopmental Coordination Disorder) heeft. DCD is naar verhouding een vrij onbekende stoornis en komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Bij deze leerlingen verloopt het uitvoeren van de dagelijkse vaardigheden niet soepel, nauwkeurig of efficiënt. Hieronder beschrijf ik in het kort wat DCD is en beschrijf ik een aantal tips om te kunnen gebruiken in de praktijk.

Kenmerken
DCD is een stoornis die vaak pas wordt ‘ontdekt’ op de basisschool en is een coördinatiestoornis op verschillende niveaus in de hersenen. Deze leerlingen ondervinden problemen met het uitvoeren van motorische bewegingen in een bepaalde volgorde. De motorische planning geeft ook moeilijkheden; het aanpassen van hun bewegingen in tijd en ruimte en aan de omgevingsfactoren. Hierbij speelt ideevorming mee. Bij leerlingen waarbij de ideevorming verstoord is (een plaatje van wat je gaat doen), duurt het langer voor een kind begrijpt wat het moet doen.

Praktijksituatie: Als ik mijn leerling bijvoorbeeld vraag om een map uit zijn vak te halen, dan kan het best zijn dat hij naar zijn tafel blijft kijken of mij aan kijkt. Als ik hem vervolgens nog een keer vraag of hij zijn map uit zijn vak wil pakken, schrikt hij op en pakt vervolgens zijn map. Soms komt het ook wel eens voor dat hij in zijn vak zoekt en mij vervolgens vraagt: ‘Juf, wat moest ik ook alweer pakken?’

Bij een vrij grote groep van deze leerlingen is het performaal IQ (in dit geval het visueel-ruimtelijk inzicht) zwakker in vergelijking met het verbaal IQ.
DCD heeft echter geen duidelijke oorzaak. Het is voor een deel een rijpingsprobleem van het centrale zenuwstelsel. Naarmate kinderen ouder worden, zullen de problemen wel iets minder worden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de motorische vaardigheden, deze vaardigheden vragen veel inspanning en energie van de kinderen met DCD.

                                                         Handschrift van mijn leerling

                              



Naast problemen met motorische taken, kan DCD zich op meerdere manieren openbaren. Zo kan het zijn dat leerlingen alleen moeite hebben met de fijne motoriek (knippen, schrijven, tekenen, etc.), maar zo zijn er ook leerlingen die alleen moeite hebben met een gedeelte van de grove motoriek of het organiseren van taken, etc. Deze kinderen hebben echter vaak een combinatie van problemen.

In de klas
Op deze zeer informatieve site ‘Gedragsproblemen in de klas’ vind je een hele mooie lijst met kenmerken waaraan je zou kunnen merken of een leerling DCD heeft. Hieronder beschrijf ik een aantal kenmerken

– Het kind is opvallend onhandig: laat vaak dingen vallen, stoot dingen om, enz.
Mijn leerling toont dit kenmerk ook. Struikelt bijna over zijn eigen voeten, laat heel vaak zijn pen, papier, etc, vallen. Botst vaak tegen kinderen op.
–Het kind heeft in het algemeen moeite met tempo van handelen.
Een uitleg kun je het beste opdelen in kleine stapjes. Eén probleem per stap, want ordenen van opeenvolgende handelingen is vaak een probleem. Hierbij moet je eigenlijk ook in korte zinnen spreken en in vaste routines werken. Het geheugen moet je stimuleren door herhaling en door zelf te laten herhalen.
–  kind heeft moeite om stil te zitten, is graag in beweging en wriemelt vaak met de handen.
Mijn leerling heeft een Tangle. Deze mag hij gebruiken tijdens de uitleg of wanneer hij daar behoefte aan heeft. Mijn leerling zit graag schots en scheef op zijn stoel en wiebelt vaak alle kanten op.
– Door een zwak korte termijn geheugen, moeite met onthouden van nieuwe leerstof.
Herhalen en herhalen! Bij het maken van een taak controleer ik ook of de leerling de opdracht heeft gesnapt. Laat de leerling de opdracht nog een keer herhalen.
– Sommigen hebben moeite met concentratie en met het zien, horen en begrijpen van de dingen om hen heen. 
Mijn leerling heeft de grootste moeite met concentratie. Hij kan wel geconcentreerd zijn bij de vakken of dingen die hem boeien. Zo vindt hij begrijpend lezen erg leuk en rekenen met materiaal (bijv. met geld). Hij kan ook gerust afdwalen naar iets anders (hij is al bezig met Sinterklaas), maar met korte opdrachten lukt het weer om hem er bij te betrekken.

Zijn concentratie was hier afwezig en ging krassen in zijn werk. Hij tekent ook vaak naast gemaakt werk.
Het aanleren van tafels gaat trager en mijn leerling vindt het moeilijk.

Nog enkele tips:
X Omdat deze leerlingen vaak visueel-ruimtelijke problemen ondervindt, is een rekenschrift met extra grote ruitjes een hulpmiddel om de cijfers beter onder elkaar te kunnen schrijven.
X Geef het kind meer tijd voor de taak of pas eventueel de hoeveelheid werk aan.
X Als er werk van het bord moet worden overgeschreven, geef het kind dan de uitgewerkte aantekeningen van jezelf of één van de kinderen. Ik kopieer vaak het antwoordenblad voor mijn leerling, want het overschrijven vanaf het bord werkt in de meeste gevallen eigenlijk niet.
X Schrijven kan soms pijn doen (verkramping). Beperk daarom het schrijfwerk. Schrijven kost deze leerlingen enorm veel energie. Ik beloon mijn leerling ook enorm op schrijfwerk. Zeker als hij zelf heel trots is op wat hij heeft geschreven.
X Ondersteuningskaartjes kunnen deze leerlingen helpen om de volgorde van bewerkingen beter uit te voeren of te onthouden.

Wil je meer weten over DCD?? Kijk dan even op deze site ‘Gedragsproblemen in de klas’. Hier staat veel informatie beschreven over deze stoornis.

Hier kun je een korte video bekijken waarin je kunt zien hoe een leerling het reguliere basisonderwijs kan volgen.

Bron:http://www.gedragsproblemenindeklas.nl/DCD.php

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
- KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probe - KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probeer deze na te maken op de kralenplank. Van te voren hebben we besproken waar je op zou moeten letten. Denk aan de kleur, grootte, hoog, laag, de poten, etc. Tijdens het maken bespraken we het plan van aanpak. De kinderen kwamen er al snel achter wat wel werkte en wat niet werkte. Heel mooi om te zien hoe kinderen zo'n opdracht aanpakken. Ik heb foto's van de resultaten gemaakt en besproken in de hele kring. #Rekenen #Kralen #Dino
- TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij beg - TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij begonnen met het maken van deze leuke dinoknutsel. Eerst de achtergrond en nu de dino's. De getekende dino's worden ingekleurd met waterverf (ecoline). De kinderen zijn enthousiast en ik word helemaal vrolijk van de prachtige resultaten! #Kleuters #Dino #Tekenen #Verven #Knutselen. #
- REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een a - REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een activiteit waarbij de kinderen met strooigoed patronen maakten. We zijn niet alleen met patronen aan de slag gegaan, maar hebben ook gespiegeld met strooigoed. Een stukje tape in het midden van de zitting en spiegelen maar! Vooraf hebben we echter ook al andere activiteiten uitgevoerd met het spiegelen, dus ze waren er al aardig bekend mee. Tijdens het spiegelen maakte ik foto's. Na de eerste ronde liet ik de foto's op het bord zien en bespraken we de verschillende patronen. De kinderen waren super betrokken en enthousiast! Een geslaagde activiteit!
- REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag ge - REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van patronen. Dit deden we eerst centraal. Wat is een patroon eigenlijk? Waar kun je dat aan herkennen? Vervolgens gingen we dit kort oefenen met donuts (thema bakkerij). Ik maakte het beginnentje. We bespraken het en vervolgens maakten we het patroon samen af. Tot slot gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met het maken van patronen. Elk duo kreeg een bakje met daarin strooigoed. Ik kon zo heel goed observeren of ze gingen voor een simpel patroon of het toch iets complexer maakten. Na de eerste ronde bespraken we kort de gemaakte patronen. Kun je alles uit je bakje gebruiken of moet je op een gegeven moment met je patroon stoppen? Hierna gingen ze nogmaals een patroon bedenken. Het was een super leuke en interactieve les! De hele dag waren de kinderen nog bezig met patronen! #Rekenen #Kleuters #Patronen #Sinterklaas #Strooigoed
- KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinde - KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinderen al de achtergrond gemaakt. Ze moesten een vel papier vol verven met verschillende tinten blauw. Zodra het droog was, hebben ze er met witte verf nog schuine strepen op gezet. De bakkersmuts hebben we gevouwen. De bakker hebben ze getekend met viltstiften. Ze zijn allemaal zo mooi geworden! #Bakker #Thema #Tekenen #Verven #Vouwen #Kleuters
- SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig me - SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig met het maken van spiegeltaarten. De bakker wil natuurlijk wel taarten die er aan beide kanten hetzelfde uitzien. Ze zijn heel enthousiast. Ik vind het vooral heel leuk om te observeren hoe ze het aanpakken. Allemaal zo verschillend. #Spiegelen #Bakker #Thema #Rekenen #Kleuters #Plakken #Vormen
- NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij - NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij' is opgestart! De kinderen laten in de bakkerij al super leuk spel zien! Een ouder kwam vandaag wat 'oud' brood brengen (foto 3)  Morgen gaan we het uit de tassen halen en gaan we bekijken welke soort broden/broodjes er in zitten. #Bakker #Thema #Kleuters #Spel
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Dino | Kleur op code (rekenen)
  • Dino | 10 mozaïekfiguren
  • Bakker | Knutsel cupcake
  • Bakker | Knutsel de bakker
  • Bakker | Spiegeltaart maken
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema