Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Natuur en techniek: 5 leuke proefjes

Geplaatst op 17 september 20152 januari 2017 door JufShanna

1: een ballon opblazen

Dit heb je nodig:
X 1 schone frisdrank fles
X 120 ml azijn (1/2 cup)
X 1 ballon
X Baking Soda
X trechter of vel papier

Wat moet je doen:
X Giet het azijn voorzichtig in de fles.
X Trek de ballon een beetje los. Gebruik de trechter om de Baking Soda in de ballon te gieten (iets meer dan de helft).
X Nu moet je heel voorzichtig de opening van de ballon op de fles zetten. Laat hierbij de ballon met inhoud slap langs de fles hangen. Er mag geen Baking Soda in de fles vallen!!

X Ben je er aan toe om het proefje uit te voeren, laat dan de inhoud van de ballon voorzichtig in de fles vallen.

Wat doet het proefje:
Zodra de Baking Soda en het azijn met elkaar in contact komen, vormt het samen een gas (koolzuurgas). Deze gas pompt vervolgens de ballon op. Bron

2: Een ballon raket

Dit heb je nodig:
X 1 ballon (het liefst een langwerpige)
X 1 lang stuk vlieger touw (ongeveer 3 tot 4 meter)
X 1 plastic rietje
X (stevige) tape/plakband

Wat moet je doen:
X Knoop één uiteinde van het touwkant vast aan een stoel, deurknop of een ander stevig punt.
X Haal het andere uiteinde van het touw door het rietje.
X Trek het touw strak en knoop het uiteinde vast aan een andere stevige drager in de klas (stoel, deurknop, etc.).
X Blaas de ballon op, maar knoop deze niet vast –> knijp het uiteinde van de ballon met je vingers dicht. Tape de ballon vast aan het rietje. Op deze site vind je hier een afbeelding van.
X Klaar? Laat je ballon los en zie je raket gaan!
Bron

3: Bubbels in een fles

Dit heb je nodig:
X 1 schone frisdrank fles (1 liter fles)
X 180 ml water (3/4 cup)
X plantaardige olie (zonnebloem olie)
X bruisende tabletten (Alka Seltzer)
X trechter
X Voedingskleurstof(fen)

Wat moet je doen:
X Giet het water in de fles.
X Zet de trechter op de fles en giet hier de plantaardige olie door tot de fles bijna vol is. Het kan zijn dat je even een paar minuten moet wachten tot het water en de olie van elkaar gescheiden zijn. Op deze site vind je hier enkele afbeeldingen van.
X Giet 10 druppels voedingskleurstof in de fles. De druppels zullen door de olie naar het water zakken.
X Breek een bruisend tablet door midden. Laat vervolgens een helft in de fles vallen. Het bubbelen gaat hierna beginnen!
X Wil je het bubbeleffect aan de gang houden, laat dan de andere helft van het tablet in de fles vallen.
Bron

4: Blow it up!

Dit heb je nodig:
X Ziplock zakje
X 120 ml azijn (1/2 cup)
X 60 ml (warm) water
X 1 1/2 eetlepel Baking Soda
X Vellen keukenpapier
X elastiekje

* Voer dit proefje bijvoorbeeld op het schoolplein uit. De ruimte gaat vies worden!

Wat moet je doen:
X Neem twee vellen keukenpapier en leg deze op elkaar. Meet 1 1/2 eetlepel Baking Soda af en leg dit op het keukenpapier. Vouw het keukenpapier op tot een vierkant pakketje. Als je het proefje niet meteen gaat uitvoeren, doe dan een elastiekje om het pakketje.
X Open het ziplock zakje en giet daar de 120 ml azijn en 60 ml (warm) water in.
X Het ziplock zakje moet je een beetje schuin houden. Het pakketje met de Baking Soda moet je voorzichtig in het hoekje vasthouden. Terwijl je het ziplock zakje sluit, moet je het pakketje ook nog vasthouden!
X Zakje dicht? Laat het pakketje naar beneden vallen en schud het zakje een beetje.
X Leg het zakje snel op de grond neer en neem enige afstand, want dit gaat ontploffen!
Bron

5: Egg Drop (bovenbouw)

Wat heb je nodig:
X eieren
X vellen keukenpapier
X kosteloos materiaal:
– plastic rietjes
– ijsstokjes
– plakband/tape
– lijm
– plastic zakjes
– kartonnen verpakkingen
– plastic verpakkingen
– touw

Wat moet je doen:
Laat de kinderen een systeem ontwerpen en maken dat er voor zorgt dat een ei heel blijft bij een val van ongeveer 1 meter hoog. Eieren die na de val kapot gaan of scheuren vertonen, voldoen niet aan de test. Oftewel: het bedachte systeem klopt niet.

Een heel leuk project voor kinderen in de bovenbouw. Ze kunnen dit bijvoorbeeld in groepjes of in tweetallen uitvoeren. Aan het einde van de Kinderboekenweek mogen de kinderen laten zien wat ze hebben ontworpen. Ze geven als ware een presentatie over hun ontwerp. Tot slot laten ze zien of het systeem werkt.

Tips:
– laat de kinderen eerst op papier uitwerken wat ze willen doen en hoe ze dat willen doen.
– laat de kinderen niet meteen op het internet opzoeken hoe zo’n systeem in elkaar kan zitten. Laat ze eerst zelf nadenken en experimenteren!
Bron

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
- KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probe - KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probeer deze na te maken op de kralenplank. Van te voren hebben we besproken waar je op zou moeten letten. Denk aan de kleur, grootte, hoog, laag, de poten, etc. Tijdens het maken bespraken we het plan van aanpak. De kinderen kwamen er al snel achter wat wel werkte en wat niet werkte. Heel mooi om te zien hoe kinderen zo'n opdracht aanpakken. Ik heb foto's van de resultaten gemaakt en besproken in de hele kring. #Rekenen #Kralen #Dino
- TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij beg - TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij begonnen met het maken van deze leuke dinoknutsel. Eerst de achtergrond en nu de dino's. De getekende dino's worden ingekleurd met waterverf (ecoline). De kinderen zijn enthousiast en ik word helemaal vrolijk van de prachtige resultaten! #Kleuters #Dino #Tekenen #Verven #Knutselen. #
- REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een a - REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een activiteit waarbij de kinderen met strooigoed patronen maakten. We zijn niet alleen met patronen aan de slag gegaan, maar hebben ook gespiegeld met strooigoed. Een stukje tape in het midden van de zitting en spiegelen maar! Vooraf hebben we echter ook al andere activiteiten uitgevoerd met het spiegelen, dus ze waren er al aardig bekend mee. Tijdens het spiegelen maakte ik foto's. Na de eerste ronde liet ik de foto's op het bord zien en bespraken we de verschillende patronen. De kinderen waren super betrokken en enthousiast! Een geslaagde activiteit!
- REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag ge - REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van patronen. Dit deden we eerst centraal. Wat is een patroon eigenlijk? Waar kun je dat aan herkennen? Vervolgens gingen we dit kort oefenen met donuts (thema bakkerij). Ik maakte het beginnentje. We bespraken het en vervolgens maakten we het patroon samen af. Tot slot gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met het maken van patronen. Elk duo kreeg een bakje met daarin strooigoed. Ik kon zo heel goed observeren of ze gingen voor een simpel patroon of het toch iets complexer maakten. Na de eerste ronde bespraken we kort de gemaakte patronen. Kun je alles uit je bakje gebruiken of moet je op een gegeven moment met je patroon stoppen? Hierna gingen ze nogmaals een patroon bedenken. Het was een super leuke en interactieve les! De hele dag waren de kinderen nog bezig met patronen! #Rekenen #Kleuters #Patronen #Sinterklaas #Strooigoed
- KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinde - KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinderen al de achtergrond gemaakt. Ze moesten een vel papier vol verven met verschillende tinten blauw. Zodra het droog was, hebben ze er met witte verf nog schuine strepen op gezet. De bakkersmuts hebben we gevouwen. De bakker hebben ze getekend met viltstiften. Ze zijn allemaal zo mooi geworden! #Bakker #Thema #Tekenen #Verven #Vouwen #Kleuters
- SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig me - SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig met het maken van spiegeltaarten. De bakker wil natuurlijk wel taarten die er aan beide kanten hetzelfde uitzien. Ze zijn heel enthousiast. Ik vind het vooral heel leuk om te observeren hoe ze het aanpakken. Allemaal zo verschillend. #Spiegelen #Bakker #Thema #Rekenen #Kleuters #Plakken #Vormen
- NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij - NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij' is opgestart! De kinderen laten in de bakkerij al super leuk spel zien! Een ouder kwam vandaag wat 'oud' brood brengen (foto 3)  Morgen gaan we het uit de tassen halen en gaan we bekijken welke soort broden/broodjes er in zitten. #Bakker #Thema #Kleuters #Spel
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Dino | Kleur op code (rekenen)
  • Dino | 10 mozaïekfiguren
  • Bakker | Knutsel cupcake
  • Bakker | Knutsel de bakker
  • Bakker | Spiegeltaart maken
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema
 

Reacties laden....