Thema kerst | Rekenactiviteit met getalbeelden

In mijn eigen kleutergroep ben ik bezig met de getalbeelden t/m 12. Ik wil ze op veel verschillende en motiverende manieren aanbieden.
In deze blog beschrijf ik hoe IK de materialen heb ingezet. Er zijn natuurlijk meer manieren mogelijk.

Doelen
X Hoeveelheden 1 t/m 12 met verschillende structuren representeren (vingers, dobbelstenen, …)
X Koppelen van de getalbeelden aan de getallen 1 t/m 12

Rekenactiviteit
De kerstbomen laat ik als eerste zien. Ik kies er vervolgens één uit en bespreek dit getal. Ik heb aan de kinderen gevraagd of je (bijvoorbeeld) de 3 ook op een andere manier kan laten zien. Dit vonden ze best lastig om te beantwoorden. We kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat je de 3 ook kunt laten zien met drie vingers, drie blokjes, drie streepjes, etc.

De kerstbomen zijn nu nog wel erg kaal. Ik leg uit dat de kerstbomen versierd moeten worden en dat bij elke boom een aantal ‘speciale’ kerstballen horen. Elk kind krijgt van mij een kaartje met daarop een kerstbal met daarin een getalbeeld. Ze bekijken (tellen) hun kaartje goed. Vervolgens gaan we bij elke kerstboom de kerstballen verzamelen.

We eindigen deze rekenactiviteit met de werkvorm ‘wandel-wissel-uit’. De kinderen krijgen opnieuw een kaartje met daarop een kerstbal. De kinderen gaan in het midden van de kring rondlopen. Tijdens het rondlopen geven ze elk kind die ze tegenkomen een high five en vertellen ze elkaar wat er op hun kaartje staat. Vervolgens wisselen ze van kaartje en gaan ze verder naar het volgende kind. Geef je de kinderen een signaal, dan moeten ze met hun kaartje bij de juiste kerstboom gaan staan. Controleer samen of alle kerstballen bij de juiste boom ‘liggen’.

Klik hier om de kerstbomen te downloaden.

Klik hier om de kerstballen met getalbeelden te downloaden.

Foutje gezien? Laat het me weten. Alvast bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.