Met mijn kleuters maak ik momenteel deze vrolijke, gekleurde kippen. Ik had het idee in mijn hoofd, maar had eerlijk gezegd geen idee hoe het daadwerkelijk uit zou pakken. Inmiddels hangen enkele eindresultaten aan de muur en elke keer als ik er naar kijk, word ik vrolijk. Deze knutselopdracht is erg geslaagd. Hieronder beschrijf ik de knutselopdracht.
Benodigdheden:
– Lijf van de kip (download)
– waterverf > (water, bekertjes, kwasten)
– zwarte kleurpotloden
– gekleurd papier
– schaar en lijm
– wiebeloogjes
Doelen
– Kan (eenvoudige) meetkundige patronen (met symmetrie) in het platte vlak maken
– De kinderen kunnen zelf eenvoudige patronen samenstellen
Vooraf
Voorafgaande aan deze knutselactiviteit heb ik meerdere (reken)lessen besteed aan (het herkennen/maken van) patronen. Voor de uitvoering van deze activiteit moesten mijn kleuters dus bekend zijn met (het herkennen/maken van) patronen.
De knutselactiviteit:
We hebben eerst gekeken naar het herkennen en maken van patronen (lees stukje ‘vooraf’). Bij het lichaam (zie download) van de kip heb ik uitgelegd wat de verwachtingen zijn. Met zwart potlood proberen ze binnen de vakken verschillende patronen te tekenen.
Na het tekenen van de patronen, gaan de kinderen aan de slag met waterverf. Ik heb ze hier vrij in gelaten. Zo kon ik ook mooi zien wat hun plan van aanpak was. Sommige kinderen verfden eerst de getekende patronen in en daarna heel voorzichtig er om heen. Andere kinderen verfden elk vak in een andere kleur en gaven de patronen hierdoor maar één kleur. Kortom: je krijgt verschillende resultaten.
Zodra de verftekeningen droog zijn, kunnen de kinderen aan de slag met de details van de kip. Zo moesten ze van gekleurd papier in ieder geval een snavel, twee poten en een hanenkam maken. Tot slot plakken de kinderen bij de ‘kop’ van de kip een wiebeloogje.