Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Thema Sinterklaas | Kringactiviteit met patronen

Geplaatst op 23 november 202025 september 2021 door JufShanna

Tijdens het thema Sinterklaas wilde ik een kringactiviteit met betrekking tot het herkennen en maken van patronen. Opeens had ik allemaal ideeën. Hieronder beschrijf ik mijn rekenactiviteit met patronen. Misschien kan ik met deze blog nog iemand anders inspireren tot het uitvoeren van een rekenactiviteit.

Doelen:
X Kan eenvoudige meetkundige patronen in het platte vlak maken (en namaken)
X Kan meetkundige patronen met symmetrie maken en de regelmaat benoemen

Wat heb je nodig:
– Verschillende kleuren (en vormen) vouwblaadjes
– Stabilo Woody
– Gekleurde teldopjes
– Bakjes/bekers om teldopjes in te stoppen
– Kopieerblad pakje

Inleiding
Ik tekende in het midden van de kring een ‘cadeautje’. Dit deed ik met een Stabilo Woody. Deze potloden kun je namelijk gebruiken op gladde oppervlakken. Met een beetje water poets je het getekende ook zo weer weg!
Het getekende cadeautje gaan wij samen versieren, maar dit doen we door patronen te gaan gebruiken. Eerst hebben we het begrip ‘patronen’ besproken. Wat is het en hoe kan een patroon er uit zien?

Kern
Ik deed een patroon voor en stelde de kinderen hier enkele vragen over. Samen bekeken we wat het patroon is (vorm en kleur benoemen) en hoe het patroon verder gemaakt moet worden. We herhaalden dit een aantal keer. Na een aantal rondes probeerden we de patronen steeds een beetje moeilijker te maken. Dit deden we door meerdere kleuren en verschillende vormen te gebruiken. Kijk goed wat je groep wel of niet aankan!

Suggestie:
Laat enkele kinderen zelf aan de slag gaan met het maken van patronen. De rest van de groep moet kijken of ze een patroon zien en de regelmaat kunnen benoemen. Het kan een patroon van kleuren zijn, een patroon van vormen of een combinatie van beide. Je kunt zo heel goed observeren welke vaardigheden de kinderen bezitten.

Tot slot liet ik de kinderen in tweetallen aan de slag gaan met het maken van patronen. Elk duo kreeg een aantal gekleurde teldopjes (vooraf door mij gesorteerd en in een bekertje gestopt) en een kopieerblad met daarop een leeg cadeautje. Samen moesten ze patronen bedenken en maken.

Afsluiting
We keken samen terug op het maken van patronen. Terwijl de kinderen in tweetallen aan de slag gingen met het maken van patronen, heb ik foto’s van hun werk gemaakt. Deze foto’s toonde ik op ons ‘bord’. We hebben de foto’s besproken. Herken je een patronen en kun je de regelmaat benoemen?

Tijdens de speel/werkles gaan de kinderen nogmaals aan de slag met het maken van patronen. De kinderen maken met verschillende vormen en voorwerpen patronen op een leeg cadeautje, zie onderstaande foto. Het maken van patronen is dus niet alleen in de grote kring aangeboden, maar ook nog als een individuele opdracht. Zo kan iedereen nog eens op zijn eigen niveau met het maken van patronen aan de slag.

In deze blog maak ik gebruik van een affiliate link. Zie voor meer informatie mijn disclaimer.

Foutje gezien? Mail mij! Ik ben je dankbaar!

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
- KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probe - KRALENPLANKOPDRACHT - Kies een dino uit en probeer deze na te maken op de kralenplank. Van te voren hebben we besproken waar je op zou moeten letten. Denk aan de kleur, grootte, hoog, laag, de poten, etc. Tijdens het maken bespraken we het plan van aanpak. De kinderen kwamen er al snel achter wat wel werkte en wat niet werkte. Heel mooi om te zien hoe kinderen zo'n opdracht aanpakken. Ik heb foto's van de resultaten gemaakt en besproken in de hele kring. #Rekenen #Kralen #Dino
- TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij beg - TEKEN/KNUTSELOPDRACHT - Vorige week zijn wij begonnen met het maken van deze leuke dinoknutsel. Eerst de achtergrond en nu de dino's. De getekende dino's worden ingekleurd met waterverf (ecoline). De kinderen zijn enthousiast en ik word helemaal vrolijk van de prachtige resultaten! #Kleuters #Dino #Tekenen #Verven #Knutselen. #
- REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een a - REKENACTIVITEIT - Vorige week deelde ik al een activiteit waarbij de kinderen met strooigoed patronen maakten. We zijn niet alleen met patronen aan de slag gegaan, maar hebben ook gespiegeld met strooigoed. Een stukje tape in het midden van de zitting en spiegelen maar! Vooraf hebben we echter ook al andere activiteiten uitgevoerd met het spiegelen, dus ze waren er al aardig bekend mee. Tijdens het spiegelen maakte ik foto's. Na de eerste ronde liet ik de foto's op het bord zien en bespraken we de verschillende patronen. De kinderen waren super betrokken en enthousiast! Een geslaagde activiteit!
- REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag ge - REKENACTIVITEIT - Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van patronen. Dit deden we eerst centraal. Wat is een patroon eigenlijk? Waar kun je dat aan herkennen? Vervolgens gingen we dit kort oefenen met donuts (thema bakkerij). Ik maakte het beginnentje. We bespraken het en vervolgens maakten we het patroon samen af. Tot slot gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met het maken van patronen. Elk duo kreeg een bakje met daarin strooigoed. Ik kon zo heel goed observeren of ze gingen voor een simpel patroon of het toch iets complexer maakten. Na de eerste ronde bespraken we kort de gemaakte patronen. Kun je alles uit je bakje gebruiken of moet je op een gegeven moment met je patroon stoppen? Hierna gingen ze nogmaals een patroon bedenken. Het was een super leuke en interactieve les! De hele dag waren de kinderen nog bezig met patronen! #Rekenen #Kleuters #Patronen #Sinterklaas #Strooigoed
- KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinde - KNUTSEL: DE BAKKER - Vorige week hebben de kinderen al de achtergrond gemaakt. Ze moesten een vel papier vol verven met verschillende tinten blauw. Zodra het droog was, hebben ze er met witte verf nog schuine strepen op gezet. De bakkersmuts hebben we gevouwen. De bakker hebben ze getekend met viltstiften. Ze zijn allemaal zo mooi geworden! #Bakker #Thema #Tekenen #Verven #Vouwen #Kleuters
- SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig me - SPIEGELEN - In de klas zijn de kinderen bezig met het maken van spiegeltaarten. De bakker wil natuurlijk wel taarten die er aan beide kanten hetzelfde uitzien. Ze zijn heel enthousiast. Ik vind het vooral heel leuk om te observeren hoe ze het aanpakken. Allemaal zo verschillend. #Spiegelen #Bakker #Thema #Rekenen #Kleuters #Plakken #Vormen
- NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij - NIEUW THEMA - Ons thema 'ik werk in een bakkerij' is opgestart! De kinderen laten in de bakkerij al super leuk spel zien! Een ouder kwam vandaag wat 'oud' brood brengen (foto 3)  Morgen gaan we het uit de tassen halen en gaan we bekijken welke soort broden/broodjes er in zitten. #Bakker #Thema #Kleuters #Spel
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Dino | Kleur op code (rekenen)
  • Dino | 10 mozaïekfiguren
  • Bakker | Knutsel cupcake
  • Bakker | Knutsel de bakker
  • Bakker | Spiegeltaart maken
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema
 

Reacties laden....