Ga naar de inhoud
JufShanna.nl
Menu
  • Home
  • In de klas
    • Klassenmanagement
    • Motoriek
    • Nieuw Schooljaar
      • Verjaardagskalender
      • N-S: Ik-boekjes
      • N-S: Begin groep…
      • N-S: Overig
    • Einde schooljaar
    • Reken/taalhoek
    • Spelletjes
    • DIY projecten
    • Tips
    • Overig
    • Kleuteruniversiteit
      • Project Sinterklaas
      • De bakker
      • Grootouders
      • Ontdekken in Het Cijferwinkeltje
      • Boer Boris wil geen feest!
  • Rekenen
    • Rekenen algemeen
    • Bingo spelborden
    • Breuken
    • De tafels
    • Deelsommen
    • Geld
    • Getalbeelden
    • Getallen
      • Werkboekjes
      • Getallenrij
        • Getallenlijnen
        • Cijfers
        • Telrij
      • Getalkaarten
    • Klokkijken
    • Kraak de code
    • Meetkunde
    • Min/plussommen
    • Splitsen
    • Voorbereidend rekenen
    • Vormen
  • Taal/Spelling
    • Fonemisch bewustzijn
    • Lezen
      • Werkbladen
      • Kinderboeken collectie van…
    • Letters
    • Rijmen
    • Schrijven/Stempelen
      • Blokschrift
      • Verbonden schrift
      • Cijfers
      • Schrijven algemeen
      • Stempelbladen
    • Taal werkbladen
    • Tekendictee
    • Veilig Leren Lezen
  • Beeldendevorming
    • Achtergronden
    • Tekenopdrachten
    • Knutselen
  • Thema’s a t/m m
    • Bakker
    • Beroepen
    • Bloemen
    • Dino
    • Eiland
      • Downloads
    • Gezondheid/Ziekenhuis
    • Feest
    • Griezelen
    • Grootouders
    • Herfst
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
      • Boekentips!
      • Spel
    • Jungle
    • Kerst
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Koningsdag
    • Lente
      • Bloemen
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Thema’s n t/m z
    • Natuur (Gi-Ga-Groen)
    • Natuur en techniek
      • N&T: Tekenopdrachten
      • N&T: proefjes
    • Noord- en Zuidpool
    • Pasen
      • Downloads
      • Knutselen
      • Werkboekjes
    • Reis mee!
    • Ridders en kastelen
      • Downloads
    • Rupsje Nooitgenoeg
    • School
    • Sint Maarten
    • Sinterklaas
      • Boekentips!
      • Downloads
      • Knutselen
      • Kringactiviteiten
      • Spel
      • Werkboekjes
    • Winter
      • Boekentips
      • Downloads
      • Knutselen winter
      • Spelletjes
      • Werkboekjes
    • Zomer
      • Werkboekjes
      • Knutselen
      • Downloads
  • Recensies
    • Prentenboeken
    • Kinderboeken
    • Materialen
    • Vakliteratuur
    • Websites
Menu

Beginnende gecijferdheid | Getal van de week

Geplaatst op 15 oktober 202015 oktober 2020 door JufShanna

Elk schooljaar start ik met het aanbieden van getallen. Dit doe ik door elke week een getal centraal te stellen. Ik noem dit ook wel ‘getal van de week’. Getallen zijn namelijk overal: als huisnummer, op kleding, in de klas, op digitale apparaten, in de straat, op de klok…. Een getal is niet alleen een symbool, maar heeft ook inhoud. Voor de rekenontwikkeling is het belangrijk dat jonge kinderen weten dat bij de symbolen ook getalbeelden horen. Oftewel: bij elk symbool horen hoeveelheden. Elke week probeer ik een getal op een aantrekkelijke en betekenisvolle manier aan te bieden. De rest van de week verwijs ik regelmatig naar het getal. In deze blog beschrijf ik enkele suggesties met betrekking tot het getal van de week. Misschien heb je iets aan de tips!

Ik introduceer de getallen in de volgorde van de telrij. We beginnen bij het getal 1 en die week daarop komt het getal 2, etc. Je kunt er ook voor kiezen om de getallen te koppelen aan je thema’s. Mijn tip is dan wel om te beginnen met de lagere getallen en later in het schooljaar met de hogere getallen.

Het introduceren van de getallen doe ik tijdens een kringactiviteit. Van elk getal (0 t/m 10) heb ik een opblaasbare variant en deze leg ik in de kring. Weten de kinderen welk getal dit is? Hoe weten ze dat?
Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om een getal te introduceren. Maar ook voor het uitdiepen (de getalbeelden) van het getal zijn vele mogelijkheden. Hieronder zal ik enkele suggesties beschrijven. Je kunt heel goed activiteiten met elkaar combineren. Kijk vooral naar wat de groep leuk vindt en wat zorgt voor de hoogste betrokkenheid.

Introductie
X Liedjes/versjes passend bij het getal. Op deze site vind je bij elk getal een versje. Ik gebruik ze graag!

X Een filmpje passend bij het getal, bijvoorbeeld de filmpjes van Tel je mee?

X Stop van te voren een X aantal voorwerpen in een schatkist, hoed of iets anders ‘geheimzinnigs’ en haal deze er bij de introductie van het getal uit. Dit kun je bijvoorbeeld combineren met een bijpassend liedje of versje.

X Laat zien! Vaak vraag ik de kinderen om bij het getal de hoeveelheden met de vingers te laten zien. Bijvoorbeeld getal 3 > laat 3 vingers zien. Zo kun je meteen observeren hoe ze dit aanpakken. Steken ze bijvoorbeeld meteen 3 vingers op of komen ze tellend tot 3?

Uitdiepen | Activiteiten met getallen
Van onderstaande activiteiten kies ik er altijd een aantal uit. Ik probeer te variëren om zo de betrokkenheid hoog te houden. De bewegingsactiviteit(en) doe ik bij ieder getal.

Zoeken naar het getal
Laat de kinderen hun omgeving bekijken (klaslokaal). Kunnen ze het getal ook in het klaslokaal vinden? Het komt regelmatig voor dat kinderen spontaan beginnen te vertellen over een situatie m.b.t. het getal. Ze relateren het bijvoorbeeld aan iets wat ze thuis hebben gezien of eens een keer hebben meegemaakt. Dit soort gesprekken vind ik erg leuk om te voeren.

Poster maken
Bij het maken van de poster bedenken we wat we bij het getal kunnen tekenen. Bij het getal 3 kunnen dat 3 bloemen zijn, de 3 ogen op de dobbelsteen, 3 kralen op een ketting, 3 vingers, 3 zonnetjes, 3 blokjes…. Over het algemeen laat ik de kinderen de ideeën ook zelf op het vel papier tekenen. De uiteindelijke poster komt in de klas te hangen of bij de plek waar we de materialen bij het getal verzameld hebben.

Bewegingen
Ik introduceer bijna altijd de eerste beweging. Denk aan 3x stampen, 3x klappen, etc. Daarna vraag ik de kinderen om bewegingen te bedenken. Het is een leuke afwisseling en zorgt voor een hoge betrokkenheid. Naast het ervaren van de hoeveelheden oefen je ook meteen het akoestisch tellen (hardop tellen).
Bij deze activiteit kun je ook heel goed de kaartjes uit het spel ‘Uk & Puk tel en beweeg’ gebruiken.

Tastbaar maken
We rijgen 3 echte kralen aan een ketting. We stoppen 3 echte kaarsjes op een taartje (gemaakt van Play-Doh). We rollen een grote dobbelsteen. We gaan in de klas op zoek naar 3 voorwerpen, bijvoorbeeld scharen, kleurpotloden, blokken, etc. Vaak maak ik even een foto van de verzamelde spullen, print de foto uit en hang deze op een zichtbare plek op.

Speuren naar getallen (1)
Ga met de kinderen de wijk in om op zoek te gaan naar getallen.

Speuren naar getallen (2)
Hang/leg verspreid in de school of op het schoolplein meerdere getalkaarten. De kinderen krijgen een bingokaart met daarop de eerder aangeboden getallen. De kinderen gaan in school of op het schoolplein op zoek naar deze getallen. Hebben ze een getal gevonden, dan kruisen ze op hun bingokaart dit getal door. Dit doen ze net zo lang totdat ze bingo hebben.

Luister en tel
Deze activiteit is leuk wanneer er meerdere getallen aangeboden zijn. Bij deze activiteit klap of stamp ik een bepaalde hoeveelheid. Kunnen de kinderen in hun hoofd meetellen? Hoe vaak klapte/stampte ik?

Beweeg met mij mee
In mijn kleutergroep vinden ze dit altijd één van de leukste (maar soms ook moeilijkste) activiteiten. Deze activiteit voer ik vaak pas uit wanneer we meerdere getallen hebben gehad. Beweeg met mij mee is een activiteit waarbij, zeker in het begin, ik een klap/bewegingsritme bedenk. Dit klap/bewegingsritme probeer ik bij elk getal uit te breiden. Voorbeeld bij het getal 6: 2x klappen, 2x op onze schoot klappen en 2x op onze schouders tikken. Tijdens het uitvoeren van de bewegingen laat ik de kinderen hardop meetellen. Hoe groter de getallen, hoe moeilijker het wordt om de bewegingen te volgen. Het zorgt er soms voor dat we met z’n allen hardop moeten lachen, maar ook voor een hoge betrokkenheid. In mijn kleutergroep absoluut een succes.

Vervolg | Activiteiten in de klas
De rekenactiviteit ‘getal van de week’ is na de introductie en verdieping nog niet voorbij. De rest van de week zal ik regelmatig naar dit getal verwijzen en kunnen de kinderen o.a. in de rekenhoek met dit getal aan de slag. Hieronder beschrijf ik enkele suggesties.

Rekenhoek
Heb je in je klas een rekenhoek, leg daar dan materialen neer m.b.t. het getal van de week. Zo maakte ik bijvoorbeeld deze I spy bladen – ik zoek… getalbeelden. Ik zorg er ook altijd voor dat in de rekenhoek verschillende materialen liggen. Denk aan plastic getallen, stempels, dobbelstenen, telmaterialen… Dit schooljaar ga ik voor het eerst gebruik maken van schrijfboxen. In het ‘zand’ kunnen de kinderen de getallen (na)schrijven.

Geef je huishoek een huisnummer
Dit is iets wat ik dit schooljaar voor het eerst ga proberen. Als bijvoorbeeld het getal 3 centraal staat, dan krijgt de huishoek die week dat getal als huisnummer.

Zoek het getal in tijdschriften en folders
Geef de kinderen een vel papier met daarop het getal van de week. Laat de kinderen in tijdschriften en folders op zoek gaan naar dit getal. De gevonden getallen worden uitknipt en op het vel papier geplakt. Tip: dit kan ook een opdracht/onderdeel zijn in de rekenhoek.

Tot slot
Ik hoop dat je aan de slag kunt met ‘het getal van de week’ en dat je iets hebt aan mijn tips/beschrijvingen. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen! Ik zou het leuk vinden als je mij laat weten wat een succes was. Andere leuke tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Foutje gezien? Mail mij! Ik ben je dankbaar!

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je houdt van met zorg gemaakte materialen om het onderwijs nog beter vorm te kunnen geven, dan is JufShanna.nl de site voor jou!
Contacts:
jufshanna@outlook.com

Instagram

jufshanna.nl

- REKENACTIVITEIT - Vandaag hebben we buiten een - REKENACTIVITEIT - Vandaag hebben we  buiten een leuke rekenactiviteit uitgevoerd. Op het plein stonden her en der houten kistjes 'verstopt'. Elk duo kreeg een bingokaart met daarop verschillende getallen tot 12. In de kistjes vonden de kinderen een kaartje met daarop een getalbeeld tot 12. Ze mochten niet bij een kistje komen als er al een ander duo mee bezig was. Ze moesten net zolang doorgaan totdat ze van de getallen op hun bingokaart de getalbeelden hadden gevonden. Ze waren zo enthousiast. "Wat is dit leuk, juf". Toen ik vertelde dat we dit zeker vaker zouden gaan doen, kwamen de kinderen zelf met suggesties. De één wilde wel eens sommetjes proberen, de ander een kleurenbingo met bloemen, etc. Zo leuk! Echt van genoten! #Rekenen #Getalbeelden #Getalsymbolen #Kleuters #Bingo #Zoektocht
Naast het maken van de bloemen voor in ons tuincen Naast het maken van de bloemen voor in ons tuincentrum, zijn we deze week ook aan de slag gegaan met een vouwopdracht. De kinderen hebbben vorige week aangegeven een vaas met bloemen te willen maken. Ik had vouwen als doel, dus dit werd de opdracht. Eerst hebben ze een achtergrond gemaakt. Dit deden ze door waterverf (ecoline) te 'stempelen' op een vel wit papier. Aan de muur hangt een stappenplan voor het vouwen van 16-vierkantjes. Daarnaast hangt een voorbeeld met hoe ze de uitgeknipte vierkantjes moeten neerleggen. #Kleuters #Bloemen #Vouwen #Vierkantjes #Tuincentrum
- THEMA - Het tuincentrum staat klaar om aanstaand - THEMA - Het tuincentrum staat klaar om aanstaande maandag weer open te kunnen gaan. Afgelopen week hebben de kinderen hard gewerkt aan het maken van een bloem. Vandaag zijn de bloemen die klaar zijn in het tuincentrum neergezet. Volgende week gaan we aan de slag met spelverdieping. #Bloemen #Tuincentrum #Kleuters #Kopen #Betalen #Thema
- THEMA - Vandaag hebben we de bloem eens beter be - THEMA - Vandaag hebben we de bloem eens beter bekeken. Waar bestaat een bloem uit, wat heeft het nodig en wat kan een bloem ons geven? Zelf had ik een aantal antwoorden in mijn hoofd, maar hoe heerlijk is het als de kinderen met creatieve en verrassende antwoorden komen. Zo kwam op de vraag over wat de bloem nodig heeft, de antwoorden tijd en ruimte. De kinderen konden ook heel goed uitleggen waarom. Maar ook vond ik het antwoord 'blijheid' een super leuk antwoord op de vraag wat bloemen/planten kunnen geven? Er ontstond een meningsverschil over honing, want zit dit meteen in de bloem of niet? In plaats van dat ik het antwoord heb gegeven, hebben we een informatief filmpje gekeken over bijen. Hierdoor kregen we antwoord op de originele vraag en werd het duidelijk voor de kinderen. #Thema #Bloemen #Planten #Tuincentrum #Bijen
- NIEUW THEMA - Afgelopen dinsdag hebben we kennis - NIEUW THEMA - Afgelopen dinsdag hebben we kennisgemaakt met ons nieuwe thema, namelijk 'wij werken in een tuincentrum'. We zijn begonnen met het boek 'Dat is mijn bloem' (aanrader trouwens!). Daarna hebben we een woordweb gemaakt. Deze gaan we nog aanvullen met woorden die we gaandeweg tegen gaan komen. Vandaag hebben we ons georiënteerd op de invulling van de huishoek, bouwhoek, knutselen, etc. De huishoek wordt een tuincentrum. Om deze te kunnen vullen, willen ze bloemen maken. Ik heb ze mijn 'bloemen'bord op Pinterest laten zien en mijn idee voorgesteld. De kinderen zagen ook heel veel andere leuke bloemen. Wel allemaal van een wc-rol of keukenrol. De één wilde die bloem en de ander weer die.. we hebben afgesproken dat je uit de voorbeelden zelf één mag kiezen. Hier gaan we de komende dagen mee aan de slag. Vandaag hebben enkele kinderen al een naambord, klok en open- en dichtbordje gemaakt. De afgelopen dagen een fantastische betrokkenheid. Hopelijk kan ik hier nog heel veel moois over dit thema delen! #Tuincentrum #Kleuters #Spel #Taal #Rekenen #Thema
- KNUTSELOPDRACHT DINO - Deze knutsel bestaat uit - KNUTSELOPDRACHT DINO - Deze knutsel bestaat uit 2 verschillende opdrachten. Eerst hebben we besproken hoe de omgeving er in de tijd van de dino's uitzag. Deze elementen hebben ze verwerkt in een tekening. Deze week maken de kinderen een (zelfbedachte) dino. De opdracht is: scheuren. Dit vonden ze even pittig. Hoe pak je dit dan aan? Ondanks dat, zijn de resultaten toch echt heel erg goed geslaagd. #Kleuters #Dino #Thema #Knutselen #Tekenen
De kinderen zijn druk bezig met het maken van een De kinderen zijn druk bezig met het maken van een dinoboekje. Het format is geïnspireerd op het idee van @jufvangroep3. Ik heb een kleuterversie geprobeerd te maken. De kinderen moeten hierbij gebruik maken van informatiepanelen en/of informatieboeken. Ook liggen er platen waarbij ze stap voor stap een dino leren tekenen. Ze zijn enthousiast en actief betrokken. #Dino #Informatie #Kleuters #Tekenen
- DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we versch - DINO KNUTSELOPDRACHT - Gisteren hebben we verschillende dino's bekeken en hebben we de huiden besproken. Vanmorgen zijn we iets dieper ingegaan op 'schubben'. De kinderen maken met klei een dino oog. Rond dit oog moeten de kinderen schubben maken. Ze mogen hier ook klei gereedschap bij gebruiken. Zodra het klei hard is, gaan we de ogen nog verven in 'dino kleuren'. #Dino #Ogen #Schubben #Klei #Boetseren
Laad meer Volg op Instagram

Bloglovin

Follow

Populaire berichten

Nieuwste berichten

  • Rekenactiviteit | getallen en getalbeelden tot 12
  • Bloemen | Bloemen woordposters
  • Bloemen (lente) | Bloemen maken met getalbeelden
  • Rekenen | Spel oefenen bussommen
  • Lente | Drietal
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest

Informatie

  • Bestanden downloaden
  • Contact
  • Disclaimer
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Over juf Shanna
  • Samenwerken
  • Privacyverklaring
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
© 2023 JufShanna.nl | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema
 

Reacties laden....